آذر ۱, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

فالوور بخریم یا خیر!؟

Rate this post

عاشق وب: با عنایت به نقش شبکه های اجتماعی در تبلیغات کسب وکارهای مختلف، برخی امکان دارد به خرید فالوورهای مجازی متوسل شوند، اما چرا؟
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، این روزها و با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب وکارهای مختلف، یکی از طریق های تبلیغات حضور در این شبکه ها و ارتباط با کاربران آن هاست. از طرفی با عنایت به تاثیرگذاری حساب ها و کانال های پرمخاطب، امکان دارد توجه کاربران بیش تر معطوف به اکانت هایی شود که فالوورهای زیادی دارند، بنابراین شاید برخی به دنبال راه هایی در جهت افزایش فالوور (دنبال کننده) باشند و حتی از کوشش برای به دست آوردن فالوورهای مجازی هم غافل نشوند.

احتمالا با تبلیغاتی از قبیل «۵۰۰ فالوور فقط ۴ دلار»، «خرید فالوورهای صددرصد واقعی»، «خرید فوری فالوور» و موارد مشابه برخورد کرده اید. اگر صاحب کسب وکار باشید یا از شخصیت های تاثیرگذار، این نوع تبلیغات می تواند برای شما وسوسه انگیز باشد. همینطور نوع مشابهی از این تبلیغات هستند که «لایک» می فروشند. در صورتیکه بنا به گزارش وب سایت پلیس فتا، خرید لایک و فالوور در بلندمدت بی فایده است و جایگاه حساب کاربری را به خطر می اندازد و خرید فالوور بدلیل راحتی تشخیص اصل از بدل آن و عدم امکان هرگونه بهره برداری، هیچ توجیه عقلانی ندارد.

بطور کلی سه دلیل اصلی جهت استفاده از اینستاگرام وجود دارد: تولید ارتباط با دوستان و خانواده و اطلاع از وضعیت ایشان که در این صورت هیچ نیازی به خرید و افزایش تعداد فالوورها احساس نمی گردد، چونکه این فالوورهای مجازی شناختی از شما ندارند، درنتیجه علاقه ای به محتوای تولید و اشتراکی شما هم نخواهند داشت. دوم، تولید بازاریابـی و کسب وکار که البته فروش خدمات و محصولات به فالوور بَدَل (مجازی) غیرممکن است. سوم تولید تأثیر که تأثیرگذاری بر فالوور بدل نه تنها غیرممکن است بلکه باعث خدشه دار شدن اعتبار اکانت شما هم می گردد.

از طرفی فالوورهای بدل خصوصیت های منفی هم دارند، همچون اینکه با شما تعامل دو جانبه ندارند، در مقایسه با فالوورهای اصلی، با اهداف شما سنخیتی ندارند، گاهی نظراتی نامناسب و نامتناسب با مبحث درج می کنند، تبلیغات ناخواسته با خود به همراه دارند، توسط اینستاگرام شناسایی و مسدود می شوند، برخلاف سیاست ها و قوانین اینستاگرام فروخته می شوند، به اعتبار کاربران اثرگذار اینستاگرام آسیب می زنند و باعث کسب درآمد نمی شوند.

فالوور بدل با شما تعامل ندارد

بی شک ارتباط با فالوور بدل ممکن نیست چونکه این اکانت ها توسط بات (ربات) اداره می گردند. بهترین ارتباط حاصل از فالوئرهای بدل، دریافت نظراتی مانند «چه پست خوبی!» خواهد بود. برخورداری از بازخورد فالوورها، بخصوص برای صاحبان صفحات تاثیرگذار، دارای اهمیت فراوانی است. تمامی نام های معتبر تجاری، پیش از شروع هرگونه همکاری به عنوان اسپانسر، اعتبار اشخاص اثرگذار را راستی آزمایی می کنند. تنها هدف کاربران اثرگذار اینستاگرام، تعامل دوطرفه جهت تأثیر بر رفتار فالوورها است و پرواضح است این مهم با داشتن فالوورهای بدل، شدنی نیست.

همچنین اگر خودتان از نام های معتبر تجاری باشید، حداقل انتظارتان از فالوورها، جدا از لایک و اشتراک گذاری، تنها مشاهده محتوای شماست و با وجود فالوورهای بدل، جای هیچ گونه توقعی باقی نمی ماند. از نشانه های اکانت های بدل می توان به فقدان یا تعداد کم تصاویر پروفایل و هوش ارتباطی ضعیف با کاربران دیگر اشاره نمود. همینطور اکانت های بدل بیش از آنکه فالوور داشته باشند، دیگران را فالو (دنبال) می کنند. البته برخی سازندگان حساب های بدل، حتی به قانون رایج «تقابل» یا فالوبک در اینستاگرام موقتاً تمکین کرده اما بعد از مدتی بصورت خودکار دنبال کردن هزاران فالوور خویش را متوقف می کنند.

فعالیت غیرعادی فالوورهای بدل

تشخیص اکانت های غیرفعال از فعال کار سختی نیست. اغلب حساب های کاربری اصل درصد ارتباط مشابهی دارند. بررسی تحلیلی دو میلیون حساب کاربری اینستاگرام توسط شرکت آماریMarkerly، نشان داده است میزان ارتباط کاربران اثرگذار با فالوورهای خود، در حساب های با بیش از ۱۰۰۰ فالوور، هشت درصد، از ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار فالوور، چهار درصد، از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار فالوور، ۲.۴ درصد، از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون فالوور، ۱.۸ درصد و بیش از یک میلیون فالوور، ۱.۷ درصد است.

بنابراین درصورت وجود تفاوت معنادار با متوسط میزان مذکور در میزان ارتباط، اصالت اکانت زیر سؤال می رود؛ به خصوص اگر ارتباط بین کاربر و فالوورهایش بیش از متوسط تعیین شده باشد. از طرفی با وجود اینکه برخی اکانت های اصل در چرخه درج نظر و اشتراک یکدیگر قرار گرفته اند و به ظاهر عملکرد بهتری از اکانت های بدل دارند، با این وجود جهت جلب توجه اسپانسر ارزش بسیار پایینی دارند. همینطور خرید «لایک» و وجود «تعداد لایک بالا به نسبت نظرات» منجر به خروج از میزان معین سطح ارتباط و در نتیجه سبب از بین رفتن اصالت اکانت می گردد.

فالوورهای پولی نظرات نامناسب و تبلیغـات ناخواسته درج می کنند

خریداران از جانب فالوورهای بدل خود، اغلب نظراتی به زبان های دیگر دریافت کرده و به علت عدم آگاهی از زبان این نظرات، امکان دارد با تبلیغات غیراخلاقی یا سیاسی سروکار داشته باشند. یک روش شایع حساب های رباتیک، درج انبوه نظرات بی ربط با محتوای شما است. بعید نیست در قسمت نظرات یک پست در قالب آگهی ترحیم، با جملاتی همچون «خیلی خوب بود» یا «لذت بردم» مواجه شوید.

همچنین برخی فالوورها صرفا به منظور بمباران تبلیغاتی ساخته و فروخته می شوند. اگر در خرید خود از شماره تلفن، آدرس ایمیل یا منزل بهره برده باشید، از حجم انبوه تبلیغات ناخواسته در امان نخواهید بود. به طور کلی بهترین فرصت برای اسپمر- مبلغین مزاحم، تبلیغات پراکنی با استفاده از اکانت شما و برای فالوورهای اصلی شماست. به همین دلیل، انصراف برخی فالوورهای اصلی شما با مشاهده تبلیغات ناخواسته متصور است.

فالوورهای بدل شناسایی و حذف می شوند

اینستاگرام به دنبال عرضه تجربه ای لذت بخش برای اعضا بوده و از این رو در شناسایی و حذف اکانت های خاطی هیچ گونه اغماضی نمی نماید. کارشناسان فنی اینستاگرام در تشخیص و تعلیق اکانت های بدل از مهارت و از تخصص بالایی برخوردار می باشند. شاید خرید فالوور به مبلغ خرد به ظاهر مقرون به صرفه باشد، اما اینستاگرام با حذف بلافاصله فالوورها بعد از خرید، بطور قطع شما را پشیمان خواهد نمود.

همچنین اینستاگرام افراد را اکیدا از خرید و فروش فالوور برحذر تولید کرده است. فالوورهای بدل نه تنها حذف می شوند بلکه سایر حساب های در رابطه با چنین اکانت هایی هم تعلیق شده و چنانچه حساب شما تعلیق شود، اعتبارتان هم خدشه دار می گردد. اینستاگرام شاید برای دفعه نخست به تذکر اکتفا کند اما در صورت تکرار، شاید اکانت شما حذف شود.

از طرفی طرز تفکر اسپانسرها نسبت به پذیرندگان تبلیغات این است که «اگر برای حسابی فالوور خریداری شده است، پس اصل تاثیرگذاری آن حساب زیر سؤال است.» میزان ارتباط غیرعادی فالوورها با صاحب حساب، الگویی خاص در خصوص واقعی بودن یا نبودن فالوورها است. تاثیرگذاران حقیقی با روند عادی و البته کمی وقت گیر، فالوور بدست آورده و هیچگاه متوسل به جذب فالوور از طریق های میانبر و پرخطر نیستند.
در نهایت باید از خود پرسید هدف از خرید فالوور چیست؟ این فالوورها چه واقعی باشند و چه مجازی، هیچ پولی بابت خرید محصول نپرداخته و افراد دیگر را هم به شما معرفی نمی کنند.
اگر هدف تاثیرگذاری است، برندهای تجاری اصولاً بر اساس تعداد فالوور، تاثیرگذاران را انتخاب نمی کنند و بویژه ترجیح می دهند با دارندگان فالوور بدل همکاری نداشته باشند. اگر از نام های تجاری معتبر هستید، جعل تعداد فالوورها فاقد ارزش است و علاوه بر نبود مشتری، با کشف و حذف سریع اکانت های «فیک» خیلی زودتر از آنچه تصور کنید هزینه ی خویش را به هدر خواهید داد.