آذر ۲, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

پیام رسان ها از شبکه های اجتماعی جلو زدند

Rate this post

عاشق وب: اپلیکیشن های پیام رسان با جذب ۱.۳ میلیارد نفر کاربر فعال در روز توانسته اند از شبکه های اجتماعی پیشی بگیرند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، به نقل از وب سایت اندروید هدلاین، تحقیقات جدیدی که اخیرا انجام پذیرفته، نشان داده است که کاربران به صورت قابل ملاحظه ای از اپلیکیشن های پیام رسان بیش تر از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک یا حتی سرویس های پست الکترونیک نظیر ای میل یاهو، جی میل گوگل و مایکروسافت اوت لوک استفاده می کنند؛ به گونه ای که شرکت تحقیقاتی SEMrush در گزارش خود عنوان کرده است که پیام رسان ها توانسته اند ۱.۳ میلیارد کاربر فعال در روز را به سمت و سوی خود جذب کنند که این خود نشانه واضحی بر محبوبیت و کاربردی بیش تر پیام رسان ها در مقایسه با شبکه های اجتماعی است.

بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه فناوری بر این باورند که پیام رسان ها موفق شده اند شبکه های اجتماعی را بعنوان بزرگ ترین رقبای قدرتمند خود پشت سر بگذارند و کاربران بیش تری را به سمت خود بکشانند.

البته به عقیده آن ها، استفاده و محبوبیت بیش تر پیام رسان ها مرهون ماهیت کاملا متفاوت آن هاست، به گونه ای که کاربران به منظور استفاده روزانه و لحظه به لحظه خود برای ارتباط با دوستان، همکاران و اعضای خانواده خود مجبورند از آن ها استفاده کنند و همین امر هم باعث شد تعداد آن دسته از کاربرانی که از شبکه های اجتماعی و سایر سرویس های اینترنتی نظیر پست الکترونیکی استفاده می کردند، به شدت رو به افول و کاهش برود.

البته یکی دیگر از مسائلی که سبب شده است محبوبیت اپلیکیشن های پیام رسان نسبت به شبکه های اجتماعی افزایش یابد، قابلیت های روزافزون و کاربردی است که هر روزه به آن ها افزوده می گردد و کاربران بوسیله آن قادر خواهند بود تمامی کارهای موردنظر و روزانه خویش را انجام دهند و دیگر نیازی به ای میل و شبکه های اجتماعی نداشته باشند و حتی درصورت نیاز، کمتر از پیام رسان ها به آنها سر بزنند و لحظه به لحظه چک کنند.

آمار نشان داده است که هم اکنون ۲۰ درصد از پیام های ارسال شده در پیام رسان ها توسط کاربران باز می شود، این در حالیست که باز کردن و مشاهده پیام ها در سایر پلتفرم ها نظیر ای میل تنها به یک درصد می رسد.

به همین دلیل هم فیسبوک در تلاش بوده است تا با بهره گیری از محبوبیت پیام رسان واتس اپ و فیسبوک مسنجر به سودآوری های خود افزایش داده و سهم بزرگی را از بازار پیام رسان های جهان تصاحب کرده و به خود اختصاص دهد.

اپلیکیشن واتس اپ هم اکنون پرطرفدارترین و محبوب ترین پیام رسان در جهان به حساب می آید و برنامه آن برای تمامی سیستم های عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل نصب و استفاده است. واتس اپ در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پرکاربردترین پیام رسان جهان را گرفت.

این اپلیکیشن از آن جهت ضریب امنیت سایبری بالایی دارد که از قابلیت Encryption End- to End یا رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی می کند و از پروتکل های پیشرفته ای برای حفظ حریم شخصی کاربرانش برخوردار می باشد. این بدان معناست که مکالمات و اطلاعات مبادله شده میان کاربران و مخاطبان به صورت کامل محافظت شده بوده و مکالمات، اطلاعات شخصی و خصوصی آن ها از جانب نهادهای دیگر قابل رصد و ردگیری نخواهد بود.

شرکت فیسبوک با در اختیار گرفتن و تصاحب شرکت واتس اپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار به دست آورد و از آن زمان تابحال هم با معرفی و افزودن قابلیت های جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیام رسان بوده است. طبق تازه ترین آمار انتشار یافته در ژانویه ۲۰۱۸، پیام رسان واتس اپ میزبان حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه بوده است.