آذر ۱, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

میزان رضایت مشترکین از آنتن دهی و هزینه مکالمات اپراتورهای تلفن همراه

Rate this post

عاشق وب: نظرسنجی از مشترکین تلفن همراه نشان داد حدود ۶۳ درصد افراد از میزان آنتن دهی و پوشش سراسری اپراتورهای تلفن همراه رضایت دارند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، هم اکنون استفاده از تلفن همراه در سطوح مختلف جامعه جهانی، به یک نیاز اساسی تبدیل گشته است. در کشور ما هم همراه با پیشرفت جهانی صنعت ارتباطات، پیشرفت هایی صورت گرفته است. سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل از اپراتورهای پیشرو در توسعه خدمات اپراتوری و از عرضه دهندگان اصلی سرویس های مختلف تلفن همراه در ایران هستند.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، به مناسبت برگزاری نمایشگاه تلکام که هفته پیش برگزار شد، با هدف “حمایت از کالا و خدمات ایرانی” به نظرسنجی از تعدادی از مشتریان اپراتورهای تلفن همراه درمورد بعضی از شاخص های اثرگذار بر رضایت مشتریان از خدمات اپراتورهای تلفن همراه اقدام نموده است. این تحقیق، وضعیت عرضه خدمات اپراتوری تلفن همراه از منظر رضایت مشتریان از هزینه مکالمات، میزان آنتن دهی و خدمت ترابردپذیری مورد بررسی قرار داده است.
در این تحقیق از ۳۵۷ نفر از مشترکین تلفن همراه نظرسنجی انجام شده است که حدود ۶۰ درصد از ایشان را بانوان تشکیل داده اند. میانگین سنی افراد حدود ۳۰ سال بوده و ۵۶ درصد پاسخ دهندگان از مشترکین همراه اول و ۳۹.۲ درصد مشترک ایرانسل و ۴.۸ درصد هم مشترک رایتل هستند.
اما از اصلی ترین شاخص های ارزیابی خدمات، میزان رضایت مشتریان از هزینه های پرداخت شده بابت دریافت خدمات است. رضایت ۳۴.۷۳ درصد از پاسخ دهندگان از هزینه مکالمات اپراتور تلفن همراه زیاد است و حدود ۲۴درصد از ایشان رضایت کم و خیلی کم از هزینه مکالمه با تلفن همراه خود دارند. در این تحقیق رضایت مشترکین تلفن همراه از هزینه های مکالمه، به صورت میانگین عدد ۵۳.۸ را از سقف ۱۰۰ امتیاز نشان داده است. در این شاخص اپراتور ایرانسل بالاترین میزان رضایت را کسب کرده است و بعد از آن اپراتورهای همراه اول و رایتل به اختلاف اندکی نسبت به یکدیگر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.
آنتن دهی تلفن همراه به خصوص در شهرها از نیازهای اساسی مشترکین تلفن همراه شده است. به شکلی که اگر آنتن دهی در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد سبب نارضایتی افراد می گردد و در طرف مقابل آنتن دهی مناسب، رضایت مشتریان را بالا می برد.
رضایت مشتریان از پوشش سراسری و آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه نسبت به هزینه مکالمات از میانگین بالاتری برخوردار می باشد و به صورت میانگین عدد ۶۵ را از سقف ۱۰۰ امتیاز نشان داده است. در این شاخص، همراه اول بالاترین میزان رضایت را کسب کرده است و بعد از آن، اپراتورهای رایتل و ایرانسل در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. به صورت کلی ۶۲.۷ درصد از پاسخ دهندگان رضایت بالایی از آنتن دهی و پوشش سراسری اپراتورهای تلفن همراه را داشته اند، در حالیکه ۱۷.۶ درصد از ایشان از آنتن دهی تلفن همراه خویش اعلام ناراضی کرده اند.
از دیگر موضوعاتی که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است، ترابردپذیری شماره تلفن است. ترابردپذیری قابلیتی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند با یک شماره یکسان از اپراتورهای مختلف تلفن همراه استفاده کنند. به عبارت دیگر در صورت وجود این خدمت، مشترکین می توانند اپراتور خویش را بدون تغییر دادن شماره خود انتخاب کنند.
طبق این تحقیق ۷.۹ درصد پاسخ دهندگان تابحال از این خدمت بهره برده اند که در این بین ۴۲.۸ درصد، از دریافت این خدمت راضی و حدود ۲۵ درصد هم ناراضی هستند. همینطور دسترسی به آنتن دهی بهتر (با حدود ۴۰ درصد فراوانی)، بهره مندی از سرعت اینترنت بیش تر (با حدود ۲۵ درصد فراوانی) و پرداخت هزینه اینترنت کمتر (با ۱۵درصد فراوانی) را می توان مهم ترین دلایل استفاده مشترکین از این خدمت برشمرد. در این تحقیق حدود ۶۰.۷ درصد مشترکان از این خدمت، برای ترابرد از سایر اپراتورها به ایرانسل و حدود ۲۵ درصد، از این خدمت برای انتقال به همراه اول استفاده می نمایند.