به گزارش عاشق وب رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عرضه سرویس خدمات ارزش افزوده (وَس) به شیوه کنونی را نوعی کلاهبرداری و سو استفاده از مشترکین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن اطلاع داد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، حسین فلاح جوشقانی – معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – درباره تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای آخر دادن به «وس» اظهار داشت: در پروانه هایی که برای اپراتورها صادر کردیم یک سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامک تعریف شده است که بر این بستر یک سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش افزوده شکل گرفته است که همان گونه که از اسم آن مشخص است، یعنی یک ارزش اضافه تری به مشترکین عرضه دهیم که این در پروانه اپراتورها بعنوان سرویس های مجاز ذکرشده است؛ اما امروزه این خدمات سبب نارضایتی و سوءاستفاده از مشترکین شده است.
وس باعث کلاهبرداری شده است
وی اضافه کرد: برای مثال خدماتی در بستر پیامک در چارچوب اطلاع رسانی، فرهنگی، آموزش و سرگرمی شکل گرفته اند که امروزه به جای آن که ارزش برای مشترک ایجاد کند باعث کلاهبرداری و سو استفاده شده است. بر مبنای برآوردهای ما بیشتر از ۹۰ درصد بستر وس، بستر سوءاستفاده است که در بسیاری موارد بدون اطلاع مشترک سرویسی برای او فعال شده که برای حل این مشکل به اپراتورها دستور دادیم علاوه بر اطلاع دادن به مشترک، تائید باردیگر هم از او گرفته شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مطالبات به حق مردم درباره ی این مورد اظهار داشت: نگاه ما برای رفع این مشکل، راهکار مدیریت کنترلی است. ازجمله کارهایی که در این سال ها انجام داده ایم، راه اندازی سامانه #۸۰۰* و برخورد با متخلفان است. در این سامانه مشترک می تواند تمام سرویس های ارزش افزوده ی فعال خویش را مشاهده و برای غیرفعال سازی آن کدی را ارسال نماید و البته ضروری می باشد فرآیند غیرفعال سازی سرویس نباید آن قدر پیچیده باشد که مشترک برای تحقق خواسته اش به دردسر بیفتد. راه اندازی این سامانه مفید و تا حدی کنترل کننده بازار بوده است از جانب دیگر هم روش های دور زدن به روزتر شده و نیاز است دراین باره فکر اساسی نماییم.
در ماجرای وس خوب عمل نکرده ایم که مردم ناراضی اند
ایشان در ادامه از عزم جدی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برخورد با متخلفین اطلاع داد و خاطرنشان کرد: اگر منصفانه به این قضیه نگاه نماییم، می بینیم که در این ماجرا ما خوب عمل نکرده ایم که مردم ناراضی هستند. ازنقطه نظر ما بعنوان رگولاتوری و همینطور ازنظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اساسا این موضوع، مبحث حق الناس است و باید به حقوق مردم توجه گردد.
رئیس رگولاتوری کشور تاکید کرد: مردم حق دارند بدانند در ازای پولی که پرداخت می کنند چه سرویسی دریافت می کنند و باید بتوانند آنرا مدیریت کنند. این بحثی است که در همه جای جهان مطرح است. در دنیا برای این مورد مقررات و چارچوب دارند. حتی مصوبه ی شورایعالی فضای مجازی برای این است که این حوزه را قانونمند کند تا همه در قالب مقررات و قوانین اقدام نمایند.
فلاح جوشقانی بابیان این که افراد بسیاری در این عرصه از قانون پیروی نمی کنند اظهار داشت: در این سال ها تلاش بر آن بوده است که بازار را مدیریت و شفاف نماییم اما با عنایت به پیشرفت تکنولوژی و همینطور فضای گسترده ی ICT زمینه برای سو استفاده با روش های مختلف مانند دور زدن قوانین فراهم گشته است. در ارتباط با سرویس خدمات ارزش افزوده، سال قبل تخلف هایی از جانب شرکت هایی که با اپراتورها کار می کردند صورت گرفت که متخلفان شناسایی و با آنها برخورد شد و همان گونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ی این مورد اطلاع رسانی کردند اپراتورها مجبور به بازگرداندن چهار تا پنج میلیارد از وجوه دریافتی به مردم شدند.
موضوع وس باید ریشه ای حل شود
وی اضافه کرد: بااین حال معتقدیم این مساله باید ریشه ای حل شود. یکی از طریق حل ها این است که اختیار فعال کردن سرویس ها در دست مشترک باشد نه اپراتور. اقدامی که ما می خواهیم انجام بدهیم این است که ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترک برای فعال سازی مجدد پیام درخواست ارسال نماییم و اگر مشترک تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آنرا تائید کرد، باردیگر هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. من فکر می کنم با این روش می توان بازار سرویس خدمات ارزش افزوده را کنترل و مدیریت کرد؛ اما اگر در ادامه دیدیم که بازهم امکان دارد بستر سو استفاده و کلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش افزوده را تعطیل می نماییم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه درباره اینکه چرا بعد از تاکید وزیر ارتباطات در خصوص «پایان وس» شاهد صف بندی ها سیاسی بودیم اظهار داشت: سه گروه ذی نفعان ما هستند؛ اپراتورها و بخش های خصوصی – که در چارچوب دریافت پروانه ها با ما کار می کنند- دولت و مردم؛ اما ذی نفع اصلی ما در حوزه رگولاتوری مردم هستند. ما هیچ انگیزه ای جز تحقق نفع مردم نداریم. اگر در این سال ها بازاری که توانایی عرضه سرویس مناسب به مردم دارد کنترل و مدیریت می شد احتیاج به اقدامات سلبی و برخورد هم نبود.
فلاح جوشقانی اضافه کرد: در این قضیه امکان دارد ذی نفعان بازار ارزش افزوده پای مباحث سیاسی را هم وسط بکشند که من دراین باره نمی توانم نظر بدهم اما همان گونه که وزیر ارتباطات در توییتر خود منتشر نمودند مبحث حق الناس مساله ای است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. من انگیزه ی کسانی که مبحث را سیاسی می کنند را نمی دانم. امکان دارد این نظرات به خاطر بحث های مالی باشد؛ اما یقیناً ما بعنوان رگولاتوری پیگیر حقوق مردم هستیم و در این مساله هیچ انگیزه ی سیاسی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه اساسا نفع مالی هم در ماجرای آخر وس از جانب وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی مطرح نیست اضافه کرد: ما بعنوان رگولاتوری عملکرد اپراتورها را بررسی می نماییم و طبیعتاً هر چه اپراتورها سرویس بیشتری فعال کنند، سهم بیشتری هم دریافت می کنند که درصدی از آن به سازمان تنظیم مقررات تعلق می گیرد. اگر ما نگاه مادی به این قضیه داشتیم هیچگاه آخر «وس» را مطرح نمی کردیم. نفع و هدف اصلی ما در عرضه خدمات به مردم، خود مردم هستند. مردم باید از سرویس هایی که دریافت می کنند رضایت داشته باشند.
رئیس رگولاتوری درباره گردش مالی بازار ارزش افزوده اظهار داشت: ما تخمین می زنیم که بازار وس گردش مالی حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومانی دارد. امکان دارد بخشی از این بازار، بازار درستی باشد و منجر به شغل و یا تولید محتوای مناسب شده باشد اما عمدتاً این بازار، بازاری غیر شفاف که نیازمند مدیریت است.
وی درباره اینکه گفته می شود پشت این بازار مافیایی قرار دارد که به راحتی حاضر نیست از خالی کردن جیب مردم عقب نشینی کند اظهار داشت: من نمی دانم چه تعبیری برای این جریان باید به کاربرد اما فرآیند درهم تنیده ای بین شرکت های عرضه دهنده ی «وس» وجود دارد که باید شفاف شود تا مشخص شود آنها این پول ها را از کجا دریافت و در کجا خرج می کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اپراتورها هم از سرویس ارزش افزوده درآمد قابل توجه ای کسب می کند در این شرایط آیا آنها حاضر هستند از این درآمد دست بکشند اظهار داشت: در جلساتی که با اپراتورها داشتیم آنها آمادگی خویش را برای اعمال نظارت بیشتر و یا حتی آخر دادن به «وس» را اعلام نموده اند. اپراتوری که سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد دارد هیچ گاه به خاطر چنین مبالغی اعتبار خویش را از بین نمی برد. امکان دارد افرادی در اپراتورها، در زیرمجموعه های آنها و یا کسانی که با آنها قرارداد دارند و با آنها همکاری می کنند فشارهایی هم بیاورند؛ اما من فکر می کنم اگر اپراتورها بلندمدت و راهبردی تر فکر کنند حتما مدیریت و شفاف سازی حوزه ی «وس» را به نفع خودشان می دانند.
وی درباره ی موج تخریب و تبعاتی که بعد از اعلام آخر «وس» برای وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال داشت اظهار داشت: زمانی که بخواهیم بازار غیر شفافی را شفاف نماییم طبیعتا شاهد چنین تبعاتی خواهیم بود؛ اما هنگامی که بحث حق الناس در بین باشد، ما باید کار خویش را درست انجام دهیم و تبعات آنرا هم می پذیریم و مشکلی با آن نداریم. همان گونه که تبعات توییت هایی که وزیر ارتباطات کرده اند را در شبکه های اجتماعی و فضاهای مختلف داریم می بینیم. آخر «وس» به معنای شفاف کردن این جریان و آخر سو استفاده گری ها است.
بنابر اعلام سازمان تنظیم مقررات رادیویی، وی ادامه داد: ما جلوی فعالیت سرویسی که در بستر قانونی فعالیت می کند و باعث رضایت مشترک شده است را نمی گیریم اما اگر در این فضا تخلفاتی صورت گیرد که باعث نارضایتی و سو استفاده از مشترک شود با آن قاطعانه برخورد می نماییم و فکر نمی کنم هیچ مرجعی در کشور مخالف این رویکرد ما باشد.
وزارت ارتباطات مجوزی برای «وس» صادر نکرده است
فلاح جوشقانی در ادامه درباره مرجع صادرکننده مجوز فعالیت شرکت هایی که در حوزه سرویس خدمات ارزش افزوده فعالیت می نمایند اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی ایجاد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات است و زمانی که بحث محتوای سرویس های محتوایی (ارزش افزوده) مطرح می شود اساسا نهادهای دیگری مسئول هستند. مثلاً در مورد خدمات ارزش افزوده ی پیامکی، یک سری وظایف در مصوبه ی شورایعالی فضای مجازی که در سال ۹۳ تصویب شده است که بخشی از آن بر عهده ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان نهاد نظارتی و بخشی دیگر بر عهده ی نهادهای دیگر مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گفته او آنچه مسلم است مجوزی از جانب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت های فعال در حوزه «وس» صادر نشده و نمی گردد و امکان دارد نهادهای دیگری مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا صداوسیما بعنوان بخشی که کار محتوا انجام می دهند، درگیر این مساله باشند.
وی همینطور درباره خلأهای قانونی در حوزه سرویس ارزش افزوده اظهار داشت: امکان دارد ایرادات قانونی هم در این عرصه وجود داشته باشد اما موضوعی که الان اتفاق افتاده فراتر از این است که بگوییم قانون نداریم. ما در این سال ها تلاش کردیم با مقررات گذاری و نظارت مبحث را کنترل نماییم که البته در مقطعی بدون رضایت مشتری سرویسی فعال می شد که برای حل این مورد اعلام کردیم اپراتورها باید خود بر فعال سازی سرویس ها نظارت داشته باشند و کسی که صرفاً فراهم کننده محتوا است توانایی فعال سازی سرویس ها را نداشته باشد.
رئیس رگولاتوری با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: تیم نظارتی ما طی یک الی دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همینطور اقدامات دیگری هم طی یک الی دو هفته ی آینده با عنایت به مهلت هایی که تعیین شده انجام می دهیم که پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم کرد.
سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید
More Stories
مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران
رگولاتوری اعلام کرد؛ رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
گوگل به اجبار کروم را می فروشد