آذر ۱, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

روایتی از شغل های کاذب تلگرامی چند می گیری کاربر عضو کنی؟!

Rate this post

عاشق وب: اضافه کردن عضو به گروه ها و کانال ها برای افزایش تعداد اعضا، این روزها در حالی به یکی از راه های درآمدزایی تبدیل گشته که از طرف دیگر نارضایتی خیلی از کاربران را هم باعث شده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، نمی توان انکار کرد که شغل های امروز تحت تاثیر پیشرفت سریع فناوری و اضافه شدن قابلیت هایی از شبکه های اجتماعی تا پیام رسان ها هستند. با این وجود، همواره جلوه های دیگری از اثرات فناوری نیز وجود دارد؛ در مورد شغل هایی که وابسته به فناوری هستند، صرف نظر از تغییر حالت از شغل های سنتی به مدرن، می توان به شغل های کاذب و یا راه های درآمدی اشاره نمود که شاید نتوان حتی از آنها با عنوان شغل یاد کرد، اما این روزها حسابی بازارشان گرم شده است.
استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای تبلیغ کسب وکارها و پیام رسانی مانند تلگرام برای پیدا کردن مشتری، یکی از روش هایی است که این روزها محبوبیت زیادی دارد و حتی خیلی از شغل های کوچک و خرد بدون استفاده از این توانایی ها، از بین می روند همانطورکه سال قبل با آغاز فیلترینگ تلگرام که تا امروز هم ادامه یافته و یا با قطع چند روزه اینترنت در ماه های گذشته، خیلی از این کسب وکارهای کوچک از تعطیل شدن کاسبی شان گله داشتند.
البته که در این مدت آمار بسیاری هم از شغل هایی که در فضای سایبری شکل گرفته، ارائه شده است. برخی مانند محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – قبل از این از سهم ۱۷ درصدی تلگرام در اشتغال فضای مجازی سخن می گفتند و در مقابل، منتقدان هم به این آمار اعتراض داشته و معتقد بودند کارهایی مانند مدیریت این پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی که این روزها هم بسیار باب شده، شغل محسوب نمی شوند.
اما یکی از روش های دیگری که اخیرا سبب به روشی برای درآمدزایی در فضای سایبری و خصوصا گروه ها در پیام رسان تلگرام تبدیل گشته، تشویق کاربران به اضافه کردن اعضا به این گروه ها است و البته هرچه تعداد اعضایی که یک کاربر به این گروه ها اضافه کند، بیشتر باشد هم میزان واریزی بیشتر خواهد شد؛ صرف نظر از اینکه این واریزی ها واقعیت دارد یا تنها با هدف فریب کاربران برای وارد شدن به این بازی طراحی شده است.
از طرفی این روزها که انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است تنور چنین کارهایی داغ شده است. بدین ترتیب که کاربران اینترنتی و کسانی که پیام رسانی را روی گوشی خود نصب دارند، گاه و بیگاه و بدون اینکه خودشان بخواهند، عضو گروه هایی می شوند که مضامین انتخاباتی دارد و بنظر می رسد با هدف تبلیغات برای کاندیداهای مجلس به وجود آمده اند. البته باتوجه به مدل عضویت چنین گروه هایی، این عضو شدن ظاهرا از جانب یکی از مخاطبان فرد صورت گرفته است.
با این وجود، کاربران این پیام رسان ها می توانند هر زمان که می خواهند، امکان عضو شدن در گروه ها و کانال های تلگرامی را محدود کنند و این کار را با اصلاح تنظیمات این پیام رسان انجام دهند. بدین ترتیب کاربران می توانند انتخاب کنند چه کسانی امکان اضافه کردن آنها به هر گروهی را داشته باشند و یا حتی این امکان را برای تمامی مخاطبان خود حذف نمایند. هرچند در نهایت نمی توان از این واقعیت چشم پوشی کرد که با وجود رونق گرفتن کسب وکارها با بهره گیری از فضای سایبری، روش جدیدی برای سودجویی و کلاهبرداری هم پیدا شده است.

منبع: