آذر ۱, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

نوبت لو رفتن اطلاعات رایتل شد

Rate this post

به گزارش عاشق وب در جدید ترین قسمت از سریال نشت اطلاعات کاربران، اطلاعات مشترکان اپراتور رایتل در اینترنت انتشار یافته است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، لو رفتن اطلاعات شخصی مربوط به کاربران تلگرامی به علت استفاده از نسخه های غیررسمی این اپلیکیشن و استفاده کنندگان از فروشگاه های آنلاین داخلی و حتی اطلاعات ثبت احوالی ایرانی ها در ایام ابتدایی فروردین ماه سالجاری و بعد از آن اخباری از نشت اطلاعات در بعضی از سازمان ها، در ماه های گذشته از آغاز سال، به یکی از مهم ترین و پرجنجال ترین اخبار تبدیل گشته بود.
امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- چندی قبل درباره لو رفتن اطلاعات سازمان ها اظهار داشته بود: هرچند قانون حفاظت از داده های عمومی یا همان GDPR در هزارتوی نظام بروکراسی محبوس مانده است، اما این به آن معنا نیست که قانونی برای اجبار سازمان ها و دستگاه ها به حفاظت از داده های شخصی وجود ندارد، بلکه به معنای آن است که همه نیازها را پاسخ نمی دهد. تک تک این مواد قانونی می تواند منجر به محکومیت هر فرد حقیقی و حقوقی شود که در محافظت از داده ها سهل انگاری کرده است.
همچنین مرکز ماهر در اطلاعیه ای در ارتباط با روند افشا داده های سازمان ها و کسب وکارها در فضای مجازی، با بیان این نکته که ارتقا هر سیستمی، همچون امنیت و حفاظت از داده های شهروندان نیازمند دریافت بازخوردها و تصحیح آن سیستم است، اعلام نمود: مطابق بند ۵-۱ نظام ملی مقابله با حوادث فضای مجازی کشور: «مسوولیت پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی هر دستگاه، بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه خواهد بود.» بدین سان مسئولیت اصلی در پاسخ به سوالات امنیت بانکهای داده و اطلاعات، در وهله اول بر عهده بالاترین مسوول دستگاه است.
اما در جدید ترین قسمت از سریال لو رفتن اطلاعات کاربران، شنیده ها حاکی از نشت ۵.۵ میلیون اطلاعات مشترک اپراتور رایتل است. ظاهرا این اطلاعات که با هک شدن دیتابیس رایتل در اختیار قرار گرفته، شامل اسم، کد ملی، شماره تلفن، آدرس و کد پستی مشترکان می شود و در اینترنت برای فروش قرار گرفته است.
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به این مورد در توییتر نوشت: مرکز ماهر درز اطلاعات رایتل را تایید کرده است. گزارش ها نشان داده است اطلاعات لورفته متعلق به چهار سال پیش بوده و توسط عامل انسانی رخ داده است. در هر حال رایتل مسئول حفاظت از داده ی مشترکین است و باید برخورد مسئولانه ای از خود نشان دهد. طبق ضوابط پروانه برخورد جدی خواهیم کرد.
البته تجربه حوادث مشابه نشان داده که اگر پایگاه اطلاعات کسب وکاری فاش شود، معمولا کارش به دادگاه نمی رسد، بنابراین هم این شرکت ها ترجیح می دهند اتفاقات مشمول گذر زمان شود و مردم هم به جای مطالبه گری، اتفاق را به دست فراموشی بسپارند، اما باید دید سریال نشت اطلاعات کاربران که از آغاز سالجاری پررنگ شده، کی متوقف می شود و یا اینکه با رعایت نکردن نکات امنیتی و نادیده گرفتن اهمیت مبحث حفاظت از داده های شخصی، این روند همچنان ادامه دارد.