آذر ۴, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

توضیح وزیر ارتباطات درباره گرانفروشی دو اپراتور تلفن همراه

Rate this post

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: پرونده تخلف دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان ارجاع داده شده است و روز گذشته این سازمان، قطعیت گرانفروشی را تشخیص داد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح موضوع قهر وی در فضای مجازی و برخی رسانه ها اظهار داشت: قهر برای بچه ها است و طبیعتا بچه هستند و حوصله زیادی دارند و برای خودشان خبرسازی های می کند؛ خیر من قهر نکردم بلکه سه هفته درگیر بیماری شدید بودم و واقعاً حال جسمی مساعدی نداشتم و بعد از آن نیز به سبب رعایت پروتکل های دولت و حفظ سلامت مسئولان تا زمانی که گواهی سبز سلامت خودرا ارائه دهم در جلسات حضور نداشتم اما در محل کار خودم حضور داشتم و من فکر می کنم که طرح این مساله بعنوان قهر بیشتر یک فضاسازی رسانه ای است که همیشه اطراف ما وجود دارند و عده ای دوست دارند این مطالب را منتشر کنند.
وی همین طور درباره تخلفات اپراتورهای تلفن همراه در زمینه گرانفروشی اشاره کرد: گزارش های سال مالی که از طرف شرکت های اپراتورها اعلام شده است و برمبنای آن مالیات پرداخت می کنند، حاکی از سودهای چند هزار میلیارد تومانی در سال قبل دارد. از سمتی دیگر نیز شیوع ویروس کرونا استفاده مردم از اینترنت را بالا برده است و طبق گزارش هایی که وجود دارد در بعضی از ماه ها درآمد آنها رشد ۴۰ درصدی داشته است.
وی اضافه کرد: هزینه های اپراتورها مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی ثابت است، اما درآمدشان رشد داشته است؛ بدین سبب افزایش تعرفه آنها توجیه اقتصادی ندارد. برخی اپراتورها عنوان کردند برای پشتیبانی از محتوای داخلی و رشد پیام رسان این اقدامات را انجام داده اند، اما باید گفت در تمام مدت بیش از یک ماهی که تعرفه ها بالا رفته است نه فقط در مصرف پیام رسان های داخلی رشدی اتفاق نیفتاده، بلکه استفاده از پیام رسان خارجی نیز با کاهش مواجه نشده است.
وزیر ارتباطات اشاره کرد: باتوجه به اعمال سیاست محدودسازی بسته های اینترنت، برمبنای آنچه اتفاق افتاده، عملا مصرف ترافیک داخلی در بعضی اپراتورها کاهش پیدا کرده و در واقع این سیاست بر ضد خودشان عمل کرده است. بحث دیگر در حوزه مقررات است که اقدام انجام شده، خلاف مقررات وضع شده است. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای برخورد با این تخلف، اختیاری تا حد جریمه دو میلیارد تومانی را داشت که انجام شد. بعد از آن از دولت درخواست شد اختیارات بیشتری به این وزارتخانه بدهد تا بتواند با تخلفات، جدی تر برخورد کند که روز گذشته این مصوبه صادر شد و برمبنای آن اگر تا ۴۸ ساعت بسته ها به حالت اول برنگردد، ما مجاز هستیم روزانه برای همراه اول حدود ۱۷ میلیارد تومان و برای اپراتور ایرانسل ۱۲ میلیارد تومان جریمه اعمال نماییم.
جهرمی با اعلان اینکه مردم به دنبال این هستند تا بدانند اعمال جریمه ها چه سودی به حال آنها خواهد داشت، اظهار نمود: این جریمه ها به این علت است که اپراتورها را ملزم به تبعیت از مقررات کند. بحث دیگر تخلف اپراتور ها از مقررات است؛ پرونده تخلف این دو اپراتور به سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان ارجاع داده شده است و روز گذشته این سازمان، قطعیت گرانفروشی را تشخیص داد.
وزیر ارتباطات افزود: از آن جا که آماری در این خصوص ارائه نشده است، سازمان تنظیم مقررات حجم گران فروشی اپراتورها را مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان استحصال و به سازمان تعزیرات ارسال کرده است؛ دادگاه درباره گرانفروشی برگزار شده و اساسا دادگاه هم مطابق با ضوابط احکامی صادر خواهدنمود که هیچ کسی جرأت نکند بر خلاف مقررات و در جهت سوم مردم در کشور عمل کند؛ در هر صورت یک اتفاق ناخوشایندی است که افتاده است. بازار اپراتورها دولتی نیست و خصوصی و در دست مردم است. ما بطور جدی ناظر این بازار هستیم و با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.