عاشق وب: عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی معتقد می باشد پلت فرم های زیادی سامانه امتا را بعنوان سامانه رسمی و انحصاری احراز هویت نپذیرفتند و اعتقاد دارند که امتا سبب از دست دادن بازار و ریزش کاربر می شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی اواسط شهریور ماه، در نامه ای پلت فرم های فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرد تا کاربران خودرا از اول مهر بوسیله سامانه امتا احراز هویت کنند. از آن زمان نهادهای بسیاری چون سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور و انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران نسبت به احراز هویت کاربران کسب وکارها بوسیله سامانه امتا اعتراض داشتند.
کمیسیون تجارت الکترونیکی در اعتراض به الزام کسب وکارهای اینترنتی به احراز هویت کاربران بوسیله سامانه امتا (احراز مشتریان تجارت الکترونیکی) اعلام نمود مراجع و دلیلهای تصمیم گیری برای سطوح احراز هویت حوزه های مختلف کسب وکاری باید مشخص بوده و الزامی برای روش اجرای آن وجود نداشته باشد. ضمن اینکه، در صورت اجرای سطح احراز مورد نظر، باید تضمینی وجود داشته باشد که این احرازها توسط نهادهای نظارتی و قضایی مورد پذیرش واقع شده و مسئولیت را از سمت کسب وکارها متوجه افراد خاطی احراز شده کند.
با این وجود، سامانه امتا از زمان قانونی شدن، با مخالفت هایی روبه رو شد و مخالفان عنوان کردند بااینکه احراز هویت باید صورت بگیرد و کسب وکارها هم با این مساله مخالفتی ندارند، اما پلت فرم ها باید در شیوه احراز هویت اختیار و انتخاب داشته باشند. از طرف دیگر، مسئولان امتا هم اعلام نمودند درصورت پذیرش احراز هویت الزامی از طرف کسب وکارها، قیمت های خودرو و ملک به بسترهای آگهی برمی گردد.
امتا روش مناسبی را پیش نگرفت
در این راستا به نقل از فدراسیون فاوا، رضا الفت نسب با اعلان اینکه آن طور که باید و شاید از امتا استفاده نشده است، اظهار داشت: رهبران و پیشروان بازار از امتا استفاده نکردند و دلیلهای خودش را هم داشت. جلسات مختلفی انجام شد و بارها با کسب وکارهای دارای نماد اعتماد الکترویکی اعلام کردیم که امتا روش مناسبی در پیش نگرفته است. امتا می توانست بهترین از این باشد و دوستان به حرف ما اعتنا نکردند. بجای رفع مشکلات و روش اقناعی به روش دستوری روی آوردند و خواستند با روش هایی چون ابلاغ دادستانی کسب وکارها را مجاب به این کار کنند.
وی افزود: دو موضوع مطرح است؛ نخست اینکه دادستانی کل کشور بر طبق وظیفه خودش یعنی پیش گیری از جرم به دنبال آنست احراز هویت در کشور الزامی یا فراگیر کند. به هر حال این نهاد جرائم مختلفی را مشاهده کرده است که ریشه های آن در فقدان روش های احراز هویت قابل اعتماد و اتکا است، احراز هویت از دید من نیز در کسب وکارها موضوعی مهم و لازم است و نیازمند توجه ویژه ای است. اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به زعم من می توانست بسیار بهتر در کنار کسب وکارها باشد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی با انتقاد از روش الزامی در استفاده از امتا اظهار نمود: بجای آنکه دائماً اعلام نماید که فقط باید از این سامانه استفاده شود، می توانست به دنبال همکاری و تعامل بیشتری رود تا موضوع احراز هویت شکل بگیرد. کسب وکارها واقعاً مخالف نیستند. یکی از اشکالات عمده اصطلاحاً این است که کاربر ابتدا باید در سامانه امتا ثبت نام کند و سپس راهی پلت فرم نیازمندی شود و در آنجا بوسیله حساب کاربری وارد شود. این موجب ریزش کاربر می شود. دوستان چنین تصوری ندارند و همیشه سخت ترین راه را انتخاب می کنند.
لزوم برقراری تعامل میان حاکمیت و کسب وکارها
الفت نسب با اعلان اینکه حاکمیت باید به کسب وکارهایی که بر طبق شرایط و قوانین حاکم بر کشور تجارت می کنند، کمک نماید تا تعامل بهتری میان دو طرف ایجاد شود، اضافه کرد: موضوع احراز هویت، موضوعی است که حاکمیت حق دارد به آن بپردازد؛ ولی همزمان با رسیدگی به این مساله، باید مراقبت کند که کسب وکار بابت این مساله نه فقط ضربه نخورده، بلکه بیمه شود، یعنی از این احراز هویت استفاده نماید. اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد. بدین سبب نمی گردد گفت امتا به اهدافش رسیده است. بعضی از سایت ها وارد امتا شدند و برخی نیز چنین نکردند و معتقدند می شود از روش های بهتری برای احراز هویت استفاده کنند.
وی در پاسخ به اینکه آیا سامانه امتا به هدف کنترل قیمت ها رسید، بیان کرد: قرار بود بر طبق قول دادستانی در خصوص اینکه پلت فرم های بزرگ امتا را رعایت و استفاده کنند، قیمت های خودرو و مسکن که از سکوها نیازمندی و آگهی حذف شده بود، بازگردند. تابحال تحول خاصی در این عرصه رخ نداده است، چون پلت فرم های اصلی این کار را نکردند. نکته مهمتر آنست اساسا برخلاف تصور برخی، پلت فرم ها در افزایش مسکن و خودرو نقشی ندارند. باید خیلی سطحی نتیجه بگیریم که پتلفرم ها نقش اصلی را در افزایش قیمت ها بازی می کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی با اعلان اینکه درخواست وزارت صمت در خصوص ممانعت از قیمت گذاری در پلت فرم ها، نوعی فرار به جلو بود، اضافه کرد: بجای مدیریت بازار به سراغ نقش پلت فرم ها رفتند. درصورتی که قیمت های آگهی شده در پلت فرم های اینترنتی درصد اندکی بر این بازار تأثیر می گذارد. نگاه کوتاهی به آمار نشان میدهد در همین مدت زمانی که از نمایش ندادن قیمت ها در سکوهای فروشگاه های آنلاین و آگهی نیازمندی می گذرد، چقدر نوسان قیمت داشتیم. موضوعاتی چون انتخابات آمریکا بر قیمت ها تأثیرگذار بوده اند. در اقتصاد امروز ایران مؤلفه های پیچیده ای بر آن تأثیر می گذارند. پس تقلیل موضوع به پلت فرم اشتباه است. پلت فرم بی تأثیر نیست، اما تاثیر آن اندک است و بیشتر این مساله جوسازی بود.
پلتفرم ها امتا را بعنوان سامانه رسمی احراز هویت نپذیرفتند
الفت نسب در پاسخ به اینکه آیا پلت فرم ها در طول این مدت امتا را بعنوان سامانه احراز هویت پذیرفته اند؟ اظهار داشت: پلت فرم های زیادی به خصوص پلت فرم های مطرح چندان امتا را بعنوان سامانه رسمی و انحصاری احراز هویت نپذیرفتند. آنان اعتقاد دارند که امتا سبب از دست دادن بازار و ریزش کاربر می شود و در نتیجه تلگرام و اینستاگرام به بستر فعالیت آنها تبدیل می شود و کاربران به چنین پلت فرم هایی مهاجرت خواهند کرد. جلسات مختلفی با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و کسب وکارها داشتیم که موفقیت آمیز نبود.
وی با اعلان اینکه مرکز باید رویکردش را تغییر دهد، اشاره کرد: تجربه قبلی هم نشان میدهد که با وجود اعطای نشان اعتماد، این کسب وکار است که با کاربر درگیر می شود. کسب وکار اساسا باید قانون را رعایت کند؛ اما با این روش الزام آور جهت استفاده از چنین سامانه ای، با وجود سامانه های دیگر، وضعیت مشکل می شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نهادهای دیگر می توانند از خدمات بهتری استفاده کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی درباره فعالیت امتا بعنوان سامانه ای یکپارچه ای در حوزه احراز هویت اظهار داشت: متأسفانه با وجود بانکهای اطلاعاتی گسترده در کشور و اینکه قوه قضاییه، وزارت صمت، بانک ها و اپراتورها هر کدام بانک مختص به خودش را دارد، چندپارگی وجود دارد. اگر بگویند یکپارچگی صورت بگیرد، امکانش بعید است و سازمان ها موضع گیری می کنند. برای حفظ قدرت باید شرایط را حفظ کنند. با شرایط فعلی به نظرم اقدام یکپارچه شدنی نیست. بخش خصوصی نیز می تواند بعنوان کارگزار وارد شود و چه بسا میان بخش خصوصی و سازمان ها هم خدمات خوبی تعریف شود و ایجاد رقابت کند. برای مثال در قیمت ها می تواند شرایط بهتری پدید آورد.
الفت نسب با اعلان اینکه امتا به بدترین نحو به کسب وکارها عرضه شد، اظهار نمود: توجیه این بود که ما هشت میلیون ثبت نام در موضوع خودرو داریم و بدین سبب موفقیت آمیز بوده است. در صورتیکه در قرعه کشی خودرو برای ۲۵ هزار خودرو بود که این ۸ میلیون ثبت نام انجام شد، یعنی کالای مورد معامله فقط ۲۵ هزار دستگاه خودرو بود، بر این باوریم که این ارقام چیزی شبیه یک لیوان آب در بین بیابان است، به هر حال مردم به سمتش هجوم می برند. کاربر در این وضعیت اقتصادی هر شدت و حدتی را می پذیرند. سامانه امتا می توانست بهتر از این باشد و ثمرات گسترده تری داشته باشد.
منبع: عاشق وب
More Stories
رگولاتوری اعلام کرد؛ رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
گوگل به اجبار کروم را می فروشد
قدرتمندترین تراشه هوش مصنوعی انویدیا بیش از اندازه داغ می شود