آذر ۲, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

اولین آزمایش لاستیک بدون هوای ضد پنچری در دنیای واقعی

Rate this post

شرکت تایرسازی ˮمیشلنˮ برای نخستین بار در دنیا، لاستیک های بدون هوای خودرا که برای عرضه در بازار در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است، با یک خودروی برقی در خیابان آزمایش کرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، لاستیک های ضد پنچری سالهاست که یک مفهوم جذاب هستند. شرکت تایر سازی فرانسوی چند ملیتی “میشلن”(Michelin) از سال ۲۰۰۵ روی این مفهوم کار می کند و الان بعد از بیش از یک دهه کار، این مفهوم به واقعیت نزدیک شده است.
این شرکت برای نخستین بار لاستیک های بدون هوا و ضد پنچری خودرا در امتداد اهداف این شرکت برای پایداری بیشتر در آینده، زیر یک خودروی برقی آزمایش کرد.
“میشلن” شرکت تایرسازی فرانسوی چندملیتی است که در سال ۱۸۸۹ توسط “ادوارد میشلن” و “آندره میشلن” تأسیس شد. این شرکت اکنون بعد از شرکت “بریجستون” دومین تولیدکننده تایر در جهان شمرده می شود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر کلرمون-فران فرانسه قرار دارد.
سالانه بیش از سه میلیارد لاستیک در سراسر جهان تولید می شود. این لاستیک ها بعد از طی طول عمر خود، به طور معمول کارشان به محل دفن زباله ختم می شود. آنها همین طور در خطر آتش سوزی و انتشار گازهای سمی در جو هستند.
به مانند دیگر چیزها، یکی از راه های سازگارتر شدن لاستیک ها و تایرها با طبیعت، ساختن آنها از مواد طبیعی است. مورد دوم کاهش مواردی است که موجب ساییدگی لاستیک ها می شود. حالا “میشلن” از هر دوی این رویکردها استفاده می نماید تا لاستیک های خودرا در آینده سبزتر کند.
این شرکت می خواهد لاستیک هایی بسازد که بدون هوا، قابل شارژ، متصل و پایدار باشند. این سیستم منحصر به فرد ضد پنچری موسوم به “UPTIS” یک تایر بدون هوا است که به لطف طراحی منحصر به فرد خود نیازی به پر شدن با هوا ندارد و هیچ گاه نیز سوراخ یا اصلاحا پنچر نمی گردد.
شرکت “میشلن” در سال ۲۰۱۷ یک تیزر ویدئویی از این تایر جدید منتشر نمود تا به ایجاد هیجان کمک نماید.
طبق اعلام “میشلن”، “UPTIS” تلفیقی از یک چرخ آلومینیومی است و دارای یک ساختار انعطاف پذیر است که از “پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه”(GFRP) تولید شده است.
الیاف شیشه (Glass fiber) مشهورترین تقویت کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت است و انواع مختلفی از آن بصورت تجاری وجود دارند. ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت می باشد و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب می باشد. از این الیاف در صنعت ساختمان به جهت پوشش های حفاظتی و مقاوم سازی المان های مختلف سازه ای استفاده زیادی می شود. از مهم ترین خاصیت های این الیاف می توان به مقاومت کششی بالا و وزن کم و همین طور قیمت کمتر نسبت به الیاف کربن در بازارهای جهانی اشاره نمود.
“میشلن” اطمینان دارد که با این طراحی می تواند عملکردی مشابه با تایرهای فعلی عرضه نماید. این شرکت بتازگی این تایرهای جدید را برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار داده و حتی تعداد کمی از افراد را برای آزمایش رانندگی آنها دعوت کرده است.
“سیریل روژه” مدیر ارتباطات فنی و علمی گروه “میشلن” می گوید: ساختار واقعاً متمایز نمونه اولیه “Uptis” و عجیب بودن آن توجه خیلی از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد و تأثیر زیادی بر آنها گذاشت. این برای ما یک تجربه استثنایی بود و بیشترین رضایت ما در آخر نمایشگاه هنگامی به دست آمد که آزمایش کنندگان که البته در ابتدا کمی دو دل بودند، گفتند هیچ تفاوتی در مقایسه با لاستیک های معمولی احساس نمی کنند.
در صورتیکه ما هنوز محدوده قیمت این تایرها را نمی دانیم، “میشلن” تنها اعلام نموده است که تا سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهند شد.
در مرحله اول عرضه، این لاستیک ها شامل ضایعات پلاستیکی بازیافتی خواهند بود و با گذشت زمان، این شرکت اجزای این تایرها را ۱۰۰ درصد با مواد آلی یا قابل بازیافت جایگزین می کند.
بنظر می رسد شاید این نخستین باری باشد که انسان چرخ را باردیگر اختراع می کند.