«سریال یاغی»، «توهین عنکبوت مقدس»، «سعید پورصمیمی» و… که در ایام اخیر از حاشیه های فضای فرهنگی و هنری ایران بودند، حالا در کنار حوادثی چون متروپل آبادان، در لیست بیشترین جست وجوهای گوگل ایرانیان در خردادماه سال جاری قرار گرفته اند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، درحالی که هنوز هم سهم استان هایی همچون سیستان و بلوچستان (ضریب نفوذ پهن باند همراه: ۸۷.۰۴) در مقایسه با تهران (ضریب نفوذ پهن باند همراه: ۱۳۰.۷۵) و البرز (ضریب نفوذ پهن باند همراه: ۱۳۹.۵۶) در حوزه ضریب نفوذ اینترنت پهن باند قابل قیاس نیست، بررسی های اخیر نشان می دهد، این حواشی هستند که غالب استفاده کاربران ایرانی از اینترنت را به دست گرفته اند.
داده های گوگل ترند (یکی از خدمات رایگان شرکت گوگل که میزان جست وجوی موضوعات مختلف را به تفکیک کشور و حتی شهر استخراج می کند) نشان میدهد که «متروپل آبادان»، «سریال یاغی»، «روز دختر»، «ولادت امام رضا(ع)»، «جومونگ»، «الهام چرخنده»، «توهین عنکبوت مقدس»، «یارانه خرداد»، «آبله میمون»، «سعید پورصمیمی»، «امتحانات خرداد» و «قرعه کشی خودرو»، بیشترین واژه های جست وجوشده در گوگل توسط ایرانیها در خردادماه ۱۴۰۱ بوده است.
از ین جهت، در این گزارش به بررسی جزییات تعدادی از این جست وجوها که جزء موضوعات حاشیه ساز حوزه هنر و فرهنگ نیز بوده اند، می پردازیم.
همراهی و انتظار برای «یاغی» از کجا شروع شد؟
مجموعه ای که گفته می شود شخصیت اول داستان آن، نوعی ادای دین به شخصیت رمان «داستان جاوید» اسماعیل فصیح است، این روزها علاوه بر اینکه اظهارنظرهای گوناگونی را در بر داشته، به یکی از ترندهای رسانه های اجتماعی تبدیل گشته. «یاغی» به کارگردانی محمد کارت در سال ۱۴۰۰ تولید شده و این روزها از شبکهی نمایش خانگی درحال پخش است.
این در حالیست که داده های گوگل ترند حاکی از آنست که محبوبیت کلیدواژه «سریال یاغی» در بین جست وجوهای ایرانیها در گوگل در فاصله ماه مه تا ژوئن به بیشترین میزان خود در ۹۰ روز اخیر رسیده است. باتوجه به اینکه گوگل ترند عدد ۱۰۰ را به عنوان بالاترین امتیاز محبوبیت برای یک عبارت جست وجوشده در نظر می گیرد، جست وجوی «سریال یاغی» یک دفعه در روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به ۱۰۰ و یک دفعه نیز در ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) به حوالی این میزان رسیده است.
بررسی ها این میزان از محبوبیت را البته بیشتر معنادار می کند؛ براین اساس، روز ۲۶ خرداد، زمان انتشار قسمت پنجم این سریال و روز ۱۹ خرداد نیز زمان انتشار قسمت چهارم این سریال بوده است.
در عین حال، همین بررسی ها می گوید که مخاطبان این سریال از قسمت چهارم به بعد توجه بیشتری به آن داشته اند که این نیز خود ناشی از تاثیرات ترند شدن ویدیوهایی از این مجموعه در رسانه های اجتماعی، بعد از انتشار قسمت های آغازین است که بگفته برخی مخاطبان، توجه آنها را به تماشای آن و انتظار برای قسمت پنجم جلب کرده است.
امتیاز محبوبیت «سریال یاغی» در بین جست وجوی کاربران در ۹۰ روز اخیر
More Stories
از سوی اپسکو و دانشگاه های چین؛ فراخوان بورس تحصیلی در حوزه فضا
یک ایرانی مدیر ارشد مالی ایکس شد
معرفی و بررسی انواع فلزیاب