آذر ۲, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

آخرین وضعیت پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

Rate this post

عاشق وب: در تازه ترین قدمهای تکمیل پنجره واحد خدمات دولت هوشمند،  دو سامانه اصلی وزارت راه و شهرسازی شامل سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور به این پنجره متصل شدند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است.
بر مبنای بند “واو” تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و عرضه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همینطور راه اندازی مرحله اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا آخر دیماه سال ۱۴۰۱ از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون به حساب می آید.
ازاین رو نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی، با بررسی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت انجام شد و به واسطه آن، اعلام گردید ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده اند؛ از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات هم ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به علت عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از جانب دستگاههای دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
وزارت راه و شهرسازی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد
در این خصوص به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید فولادیان -مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک- با اشاره به اینکه دستگاه ها و نهادهای عمومی مکلف اند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خویش را به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل کنند، از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت راه و شهرسازی اطلاع داد.
وی در تشریح جزئیات چگونگی اتصال سامانه های وزارت راه و شهرسازی اظهار نمود: سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور، دو سامانه اصلی و پرکاربرد این وزارت خانه هستند که متقاضیان می توانند با یک مرتبه احراز هویت از راه پنجره ملی خدمات هوشمند دولت وارد شده و از خدمات آنها استفاده نمایند. سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir ارائه دهنده خدماتی شامل ثبت نام نهضت ملی مسکن، ثبت نام کمک ودیعه، تسهیلات ساخت- بافت فرسوده و تسهیلات ساخت- خارج از بافت فرسوده است که طیف قابل توجهی از مردم از این خدمات استفاده می نمایند. سامانه ملی املاک و اسکان کشور هم که به نشانی amlak.mrud.ir در دسترس عموم قرار دارد با هدف دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت شهروندان به فعالیت می پردازد.
فولادیان در مورد آخرین وضعیت حضور و اتصال دستگاههای اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: هم اکنون ۲۱ دستگاه اجرایی و ۲۶ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که بزودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. در همین راستا ۶۹ خدمت الکترونیکی هم به صورت مستقیم در این پنجره مورد پیاده سازی قرار گرفته اند.
اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
پیش از این هم فولادیان، ضمن اشاره به تکلیف دستگاههای اجرایی در خصوص ارائه حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود از راه پنجره واحد خدمات هوشمند، اعلام نمود بود که دو سامانه اصلی و پرتراکنش وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارت خانه که دربرگیرنده ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی در رابطه با وزارت کشور است به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
به نقل از ایشان، سامانه امید که به نشانی omid.gov.ir به ارائه خدمت می پردازد، وظیفه بررسی مداوم و پایش واکسیناسیون کرونا و مدیریت هوشمند بیماری را به عهده دارد. همینطور این سامانه امکان استعلام هایی مانند وضعیت سلامت رانندگان، حساب شهروندی، وضعیت کووید، وضعیت سلامت شهروندان و وضعیت واحد صنفی و دریافت گواهی واکسیناسیون ملی و بین المللی کرونا را فراهم می آورد.
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی با یک بررسی آماری در مورد چگونگی تراکنش های وزارت کشور در دو گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) و گذرگاه خدمات دولت(GSB) بیان نمود: وزارت کشور از آغاز سالجاری تا کنون رتبه نخست برترین دستگاه سرویس دهنده با اختصاص بیشتر از ۴۵۰ میلیون و ۵۰۰هزار تراکنش از میان ۳۸ دستگاه در گذرگاه عمومی خدمات دولت را بابت ارائه خدمات سامانه امید به خود مختص کرده است. این وزارت خانه در گذرگاه خدمات دولت هم رتبه سوم برترین دستگاه سرویس دهنده از میان ۶۸ دستگاه سرویس دهنده را با حدود ۸۰ میلیون تراکنش به خود مختص کرده است.