آذر ۲, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

کاسبکاری ایلان ماسک چه بلوایی در توییتر به پا کرد؟

Rate this post

عاشق وب: راه اندازی سرویس تغییر یافته توییتر بلو از طرف ایلان ماسک، با فراهم کردن زمینه فعالیت جاعلان هویت و ترول ها، هفته گذشته با مشکلات عدیده ای روبرو شد و توییتر را مجبور کرد عرضه این سرویس را به دفعات گوناگون متوقف نماید.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، گفتن اینکه توییتر تحت مدیریت ایلان ماسک یک پلت فرم گرفتار اغتشاش و بی نظمی شده است، حق مطلب را ادا نمی نماید. در مدت یک هفته، ایلان ماسک که بعد از تکمیل خرید پر کش و قوس ۴۴ میلیارد دلاری توییتر، کنترل این شرکت شبکه اجتماعی را به دست گرفت، سیستم احراز هویت این پلت فرم را منحل و سیستم جدیدی راه اندازی نمود که با تاخیرهای گوناگون روبرو شده است.

جار و جنجالی که حول تیک آبی به پا شده، موجب سردرگمی کاربران عادی، آگهی دهندگان بزرگ و سلبریتی ها شده است. این پلت فرم حالا با حسابهای جعلی و تقلیدی روبرو شده و تلاشش برای مقابله با آنها به نظر، موثر نبوده است برای اینکه ایلان ماسک هفته گذشته نیمی از کارمندان توییتر را اخراج کرد و در نتیجه نظارت بر محتوا در این پلتفرم، به میزان قابل توجهی کمتر شده است.

اگر احساس سردرگمی می کنید، باید گفت تنها شما نیستید که به این وضع گرفتار شده اید. این گزارشی به بررسی اتفاقاتی پرداخت که در یک هفته گذشته در توییتر و برای احراز هویت در این پلت فرم روی داده است.

تغییر کل پروسه احراز هویت در توییتر

در دوران پیش از ایلان ماسک، تیک آبی در توییتر برای نشان دادن معتبر بودن و فعال بودن حسابهایی که مورد علاقه عمومی قرار داشتند، استفاده می شد و توییتر برمبنای معیارهای خاصی، هویت این حسابها را به شکل مستقل احراز می کرد.

اما تقریباً بلافاصله بعد از اینکه مالکیت توییتر به ایلان ماسک منتقل شد، گزارشهایی منتشر گردید که این میلیاردر می خواهد مدل احراز هویت پولی جدیدی را بوسیله توییتر بلو بوجود آورد که به همه کاربران اجازه می دهد با پرداخت ماهانه مبلغی، تیک آبی را داشته باشند.

ماسک در توییتی به تاریخ ۳۰ اکتبر (۸ آبان) اعلام نمود کل پروسه احراز هویت حالا تغییر یافته است. روز بعد وب سایت ورج گزارش کرد که ماسک تیمی از کارمندان را برای کار روی مدل جدید احراز هویت جمع کرده و به آنها گفته است اگر کارشان را تا هفتم نوامبر (۱۶ آبان) تکمیل نکنند، اخراج خواهند شد.

نیویورک تایمز و سی ان بی سی گزارش کرد این کارمندان در بین گروهی از کارمندان توییتر بودند که از آنها خواسته شده بود برای اجرای تغییرات مورد درخواست ایلان ماسک، در شیفتهای ۱۲ ساعته و هفت روز در هفته کار کنند و در محل کار بخوابند.

قدرت برای مردم

مدل احراز هویت جدید ماسک برای اینکه قسمتی از سرویس توییتر بلو باشد، طراحی شده بود. این سرویس اوایل امسال راه اندازی شده بود و با هزینه اشتراک ماهانه ۴.۹۹ دلار، خدمات پولی عرضه می کرد.

در نسخه اولیه طرح ماسک، به دارندگان تیک آبی ۹۰ روز فرصت داده شد تا برای حفظ تیک آبی خود ماهی ۱۹ دلار پرداخت کنند در صورتیکه کاربران بدون تیک آبی می توانستند برای داشتن این نشان، پول پرداخت کنند. ماسک اول نوامبر (۱۰ آبان) جزییات بیشتری درباره ی تغییر جدید مدل احراز هویت ارائه کرد و در توییتی نوشت: “سیستم ارباب و رعیتی فعلی توییتر برای افرادی که تیک آبی دارند یا ندارند، مزخرف است. قدرت برای مردم! بلو برای هشت دلار در ماه.”

به نظر رسید که هدف، تقویت مدل اشتراکی توییتر است تا این شرکت مجبور نباشد وابستگی عمیقی به آگهی داشته باشد اما این تلاش بلافاصله موجب نارضایتی و عصبانیت شد.

صدای اعتراض استفن کینگ بلند شد

با انتشار خبر احراز هویت پولی، سلبریتی ها و به ویژه چهره های معروفی مانند استفن کینگ زبان به انتقاد گشودند و مدعی شدند اگر مجبور شوند برای تیک آبی پول پرداخت کنند، این پلت فرم را ترک خواهند کرد.

کینگ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در توییتی نوشت: ۲۰ دلار در ماه برای حفظ تیک آبی؟ لعنتی، آنها باید به من پول بدهند. اگر چنین سیستمی اجرا شود، مثل انرون رفته ام.

روز بعد ماسک به این رمان نویس جواب داد و نوشت: ما باید به نحوی هزینه هایمان را پرداخت نماییم. توییتر نمی تواند فقط به تبلیغات متکی باشد.

ماسک در توییت بعدی در اول نوامبر (۱۰ آبان) نوشت: قبل از این که این مدل اجرائی شود، منطق آنرا در قالب بلندتری توضیح خواهم داد. این تنها راه برای شکست دادن باتها و ترول ها است.

الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده جمهوریخواه نیویورک به کینگ پیوست و در توییتی نوشت: ماسک میلیاردری است که تلاش می کند به مردم این ایده را غالب کند که آزادی بیان در حقیقت یک طرح اشتراک ماهانه هشت دلار است. ماسک پاسخ داد: نظر شما محترم است، حالا هشت دلار را پرداخت کنید. بعدا اوکاسیو کورتز اظهار داشت: حسابش بعد از اینکه از ماسک انتقاد نمود، از کار افتاد.

خداحافظی سلبریتی ها از توییتر

در روزهای بعد سلبریتی هایی نظیر شوندا رمیز و سارا باریز توییت کردند که قصد دارند این پلت فرم را ترک کنند و رابرت کازینسکی، بازیگر کاپیتان مارول اظهار داشت: تیک آبی یک خدمات عمومی است که نباید پولی شود.

توییتر کارمندان را اخراج و توییتر بلو را رسما راه اندازی کرد

چهارم نوامبر (۱۳ آبان) توییتر حدود ۳۷۰۰ کارمند یا تقریباً نیمی از کارکنان این شرکت را اخراج کرد. در بین اخراجیها، اعضای تیم احراز هویت حسابهای سیاسی بودند. چنین اقدامی چهار روز قبل از انتخابات میان دوره ای آمریکا انجام شد. روز بعد توییتر کاربران را با احراز هویت پولی توییتر بلو غافلگیر کرد و در توصیف بروزرسانی شده اپلیکیشن توییتر در فروشگاه اپ استور اپل، به گزینه ۷.۹۹ دلار اشاره نمود.

اضطراب آگهی دهندگان

همزمان با اخراج دسته جمعی کارمندان، توییتر دسترسی صدها کارمند به ابزارهای نظارت بر محتوا را مسدود کرد و تنها ۱۵ کارمند با امکان دسترسی باقی ماندند.

تنزل اولویت نظارت بر محتوا به همراه تغییرات نامعلوم در مدل تیک آبی، موجب شد گروهی متشکل از ۴۰ سازمان و گروه دیده بان رسانه، نامه گشوده ای به آگهی دهندگان بنویسند. در این نامه، از برندها خواسته شد اگر ماسک حاضر نشد شیوه های نظارت بر محتوا را باردیگر بکار گیرد، توییتر بایکوت شود.

در این نامه آمده بود: سازمانهای امضا کننده این نامه از شما می خواهند به ماسک اطلاع دهید و علنا متعهد شوید اگر ماسک برنامه های خود برای تضعیف ایمنی برندها و استانداردهای توییتر همچون نظارت بر محتوا را پیش ببرد، همه تبلیغاتتان را متوقف خواهید کرد.

ماسک در واکنش به این نامه، بر برنامه احراز هویت هشت دلاری پافشاری کرد و پاسخ داد به همه معترضان، لطفا به شکایت ادامه بدهید اما این سرویس، هشت دلار قیمت خواهد داشت.

آگهی دهندگان دست به کار شدند

با اصرار ماسک، آگهی دهندگان بی صبری بیشتری پیدا کردند. خیلی از آنها همچون جنرال موتورز، آئودی و فایزر موقتاً تبلیغاتشان را متوقف کردند. ماسک اندکی بعد تهدید کرد این برندها را شرمسار خواهدنمود.

با بالا گرفتن اعتراضات، بلومبرگ سوم نوامبر (۱۲ آبان) گزارش کرد ماسک تصمیم گرفته است اجازه دهد حسابهای دولتی، تیک آبی خودرا به رایگان نگه دارند و از پرداخت هزینه هشت دلاری معاف شوند.

سر و کله جعل کنندگان هویت پیدا شد

ظرف مدت چند ساعت بعد از عرضه توییتر بلو در پنجم نوامبر (۱۴ آبان)، سلبریتی هایی نظیر والری برتینلی و کتی گریفین وانمود کردند که ایلان ماسک هستند تا توجهات را به مدل تغییر یافته احراز هویت جلب کنند. ششم نوامبر (۱۵ آبان) ماسک توییت کرد حسابهای جاعلان هویت و تقلیدی، بدون هشدار قبلی، بطور دائمی مسدود خواهند شد. بدین سان دسترسی گریفین و چند سلبریتی دیگری که حساب ماسک را جعل کرده بودند، بسته شد.

توییتر راه اندازی بلو را به تاخیر انداخت

ششم نوامبر کمتر از یک روز پس از راه اندازی رسمی احراز هویت پولی، توییتر این مدل را لغو و آنرا به بعد از برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا موکول کرد.

هفتم نوامبر (۱۶ آبان) مدیران توییتر از مهندسان اخراجی خواستند اگر مایل هستند به شرکت برگشته و به راه اندازی مجدد توییتر بلو کمک کنند. یکی از کارمندان توییتر اظهار داشت: از پنج نفر کارمند اخراج شده، تنها یک نفر برای بازگشت ابراز علاقه کرد.

ظهور و ناپدید شدن یک برچسب ناشناخته

هشتم نوامبر (۱۷ آبان) توییتر اعلام نمود دو تیک با رنگهای مختلف یکی آبی و دیگری خاکستری برای متمایز کردن حسابهای پولی توییتر بلو از حسابهای احراز هویت شده رسمی، نمایش خواهد داد.

سردرگمی از این نقطه به بعد، همچنان ادامه یافت. توییتر ۹ نوامبر عرضه تیکهای خاکستری را شروع کرد که در صفحه پروفایل منابع خبری، ورزشکاران معروف و سیاستمداران ظاهر شدند. با این وجود، مدت کوتاهی بعد، ایلان ماسک در توییتی نوشت: این برنامه را کنسل کرده و این تیکها از حسابها حذف خواهند شد.

استر کرافورد، مدیر محصول توییتر اعلام نمود تیک خاکستری همچنان ادامه می یابد اما به حسابهای نهادهای دولتی و تجاری متمرکز خواهد شد.

ماسک هم در توییتی نوشت: لطفا توجه داشته باشید که در ماه های آینده توییتر کارهای احمقانه زیادی انجام خواهد داد. ما آنچه که جواب می دهد را حفظ می نماییم و آنچه که موثر نیست را تغییر می دهیم.

وی در دیداری در توییتر اسپیس که ۹ نوامبر (۱۸ آبان) برگزار شد، به این اشاره نمود که مدل احراز هویت هشت دلاری احتمالاً تصمیم احمقانه ای بوده اما خواهیم دید و تیک آبی و خاکستری را کابوس زیبایی خواند.

افزایش جعل کنندگان و بازگشت تیک خاکستری

تا ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) لشکری از ترول ها، از پروسه احراز هویت جدید استفاده کردند تا نه فقط هویت ایلان ماسک بلکه هویت چهره ها و نهادهای معروف دیگر از حساب رسمی توییتر تا لوبرون جیمز و جورج دبلیو بوش را جعل کنند. یک عده هم در توییتر کاربرانی که برای تیک آبی پول پرداخت کرده بودند را مسخره کردند.

توییتر ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) بار دیگر تیک خاکستری که حذف شده بود را باردیگر عرضه نمود و در حساب پشتیبانی این شرکت اعلام گردید برای مبارزه با جعل هویت، یک برچسب رسمی برای برخی از حسابها افزوده شد. این اقدام بعد از آن انجام گرفت که فعالیت ترول ها به شرکتها گسترش یافت و ثابت کرد بزرگترین ترس آگهی دهندگان به واقعیت پیوسته است. دو حساب توییتری که خودرا بجای شرکت داروسازی ایلای لی لی جا زده بودند، در توییتی اعلام نمودند انسولین حالا رایگان است. سپس توییت دیگری که درباره ی افزایش قیمت انسولین انتشار یافت، موجب شد این شرکت به عذرخواهی پرداخته و شفاف سازی کند.

شوکه کننده ترین موارد جعل هویت

حساب جعلی تونی بلر با بازتوییت پیام حساب جعلی جورج دبلیو بوش: دلم برای کشتن عراقیها تنگ شده است. نوشت: صادقانه بگویم من هم همین طور

حساب جعلی جورج واشنگتن: سلام کشاورزان. من در قبرم می گردم و تصمیم گرفتم از گور بلند شوم. اتفاقهای عالی در پیش است!

حساب جعلی کوکاکولا: اگر این پیام ۱۰۰۰ بار ری توییت شود، کوکائین را به کوکاکولا برمی گردانیم.

حساب جعلی چیکیتا: ما همین الان دولت برزیل را سرنگون کردیم.

حساب واقعی چیکیتا: ما از کسانی که یک پیام گمراه کننده از حساب جعلی چیکیتا دریافت کرده اند، عذرخواهی می نماییم. ما از سال ۱۹۵۴ دولتی را سرنگون نکرده ایم.

حساب جعلی دانشگاه بریگام یانگ: بله می دانیم بریگام یانگ نژادپرست بود. نه، اهمیتی نمی دهیم.

آینده نامعلوم احراز هویت در توییتر

با بدتر شدن وضعیت، توییتر ۱۱ نوامبر توییتر بلو را معلق کرد و در یک پیام داخلی نوشت: اشتراک را برای مساعدت با رسیدگی به مسئله جعل هویت متوقف کرده است.

همان روز ماسک نوشت: حسابهایی که به تقلید می پردازند علاوه بر قسمت “بیو” باید در نامشان کلمه “تقلید” (Parody) قید شود. با این وجود، مشخص نیست او چطور می خواهد این مساله را اجرائی کند. ماسک اضافه کرد: توییتر یک اشتراک تقلید اضافه می کند برای اینکه فریب دادن مردم درست نیست.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، مشخص نیست توییتر بلو چگونه بازخواهد گشت. فعلا آینده سیستم احراز هویت پولی ماسک و همین طور سرنوشت این شرکت نامعلوم است.

منبع: