عاشق وب: زمزمه های پشتیبانی از پلتفرم های داخلی طی سالهای قبل مطرح بود اما این مساله زمانی اوج گرفت که چند سال پیش یکی از پیامرسان های خارجی با محدودیت هایی روبه رو و همین موضوع لزوم پشتیبانی از پیامرسان های داخلی را داغ کرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن این پیامرسان خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیامرسان بود که سبب شد موضوع پشتیبانی از پیامرسان های داخلی داغ شود. به همین دلیل، مسئولان روش های مختلفی را برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی در نظر گرفتند. در این خصوص شورایعالی فضای مجازی مصوبه ای را در جهت این حمایت در نظر گرفت و همین طور شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن اشاره به مصوبه شورایعالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی اعلام نمود بر طبق این مصوبه، کمک هایی مانند وام پنج میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی بصورت رایگان ارائه و تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کم شد.
وزارت ارتباطات با تمام قوت برای پشتیبانی از زیست بوم پیامرسان های داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاههای زیرمجموعه خودرا ملزم کردند که کمک گردد. بنابراین جلسات مختلفی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری رایگان امکانات به پیامرسان های داخلی در هیأت مدیره زیرساخت برقرار شد و پس از تصویب موضوع در هیأت مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، ارائه ۵۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیامرسان ها بصورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و در نظر گرفتن پنج گیگ اینترنت بصورت پله های یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیامرسان ها درخواست های خودرا در هر بخش ارائه نمایند.
حمایت دولت برای ارتقاء و پشتیبانی از پلتفرم های داخلی ادامه داشت اما این روند طی دو ماه گذشته به علت ایجاد محدودیت برای دو پیامرسان خارجی از طرف مراجع ذی صلاح شتاب بیشتری به خود گرفت بگونه ای که طرح پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۱۰ آبان سال جاری با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- رونمایی گردید. درباره ی جزییات این بخشنامه می توان گفت شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی از کسب و کارها و پلتفرم های داخلی است.
طبق این گزارش، در مراسم رونمایی از این طرح گفته شد یکی از ماموریت هایی که رئیس جمهور به وزرا دادند، در بخش اقتصاد دیجیتال است. ما اعتقاد داریم بحث اقتصاد دیجیتال سهم بزرگی در اقتصاد کل کشور دارد. ۳۵ تا ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی در برخی از کشورها را این بخش تشکیل می دهد؛ آمارها در کشور ما هم نشان داده است که این بخش حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد.
طبق گفته زارع پور، اقتصاد دیجیتال سه لایه دارد، لایه اول بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، لایه دوم بحث اقثصاد مبتنی بر پلت فرم و لایه سوم کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش های دیگر مانند کشاورزی هوشمند، پزشکی هوشمند و غیره است؛ برای دست یابی به هدف حداقل ۱۰ درصدی از تولید ناخالص ملی در هر سه لایه، کوشش های خیلی از سوی دوستان دنبال می شود و مصوبات آن به مرور نهایی خواهد شد.
در این بخشنامه تسهیلات بسیار خوبی در بخش های مختلف پیش بینی شده است که به اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گام بسیار بزرگ و بلندی برای حمایت کسب و کارهای اینترنتی است که اگر این مصوبه به شکل کامل اجرا شود، حتما اتفاق بزرگی در کشور خواهد افتاد. صرف نظر از این که در ادامه برای دو پلتفرم خارجی چه اتفاقی رخ می دهد، این مسیر دنبال می شود و این ظرفیت را برای کسب و کارهای اینترنتی فراهم می شود که بتوانند خودرا ارتقا دهند؛ همین طور دولت حامی کسب وکارهای اینترنتی است و حتما این مسیر را دنبال خواهد نمود.
جزئیات بخشنامه پشتیبانی از کسب و کارهای دیجیتال
در بخشنامه مذکور حمایت و امتیازهای گوناگونی برای کسب و کارها و سکوهای ایرانی در نظر گرفته شده است بطور مثال در بخش خدمات متنوع پرداخت، کاربرانی که در پلتفرم های داخلی فعالیت کنند، از مزایایی چون امکان راه اندازی حساب امانی، خرید اعتباری از سکوهای مشمول، پرداخت مستقیم، راه اندازی کیف پول، فراهم کردن درگاه پرداخت برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی و امکان استفاده از رمز ریال درصورت راه اندازی استفاده نمایند. یا در در بخش اعتبار بخشی به کسب و کارهای اینترنتی و کاربران این امکان وجود دارد که به سکوها و کسب و کارهای احراز هویت شده، نشان ویژه یا تیک ویژه کسب وکار اعطا شود یا برای عموم کاربران امکان گرفتن نشان اعتبار شده (تیک آبی) فراهم گردد.
همچنین کاربران فضای مجازی در این بسته حمایتی از تسهیلات بانکی ویژه ای برخوردار می باشند که می توان به مواردی مانند پرداخت تسهیلات به کسب و کارهایی که از سکوهای خارجی به سکوهای مشمول مهاجرت کنند، قبول حساب کاربری افراد برای اعتبار سنجی مالی آنها در بانکها بر طبق دستور العملی که بانک مرکزی تهیه می کند، مجاز بودن قبول وثیقه حساب کاربری افراد با دنبال کننده بالا توسط بانکها بر طبق دستور العملی که بانک مرکزی تهیه خواهد کرد، اشاره نمود.
معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی
اما برای کاربرانی که در پلتفرم های داخلی فعالیت کنند، حمایت های ویژه ای در حوزه مالیاتی درنظر گرفته شده است که می توان به مواردی مانند معافیت مالیاتی تا سقف حدود دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای دارای پرونده مالیاتی و قبول هزینه های راه اندازی و توسعه کسب وکار و سکوهای مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، اشاره نمود. بر این اساس، موضوع قابل توجه این است که یک امتیاز ویژه برای کسب و کارها و افرادی که در پلتفرم داخلی فعالیت می نمایند در نظر گرفته شده و آنها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف می گردند.
طبق این آئین نامه، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند، در نظر گرفته شده و بر این اساس، اگر کسب وکاری دارای پرونده مالیاتی باشد در صورت فعالیت در پلتفرم های داخلی از تخفیف های مالیاتی برخوردار خواهند شد. در یکی دیگر از بندهای بخش مالیات به قبول هزینه های راه اندازی و توسعه کسب وکار و سکوهای مشمول به عنوان «هزینه قابل قبول مالیاتی» اشاره شده است. طبق اعلام وزیر ارتباطات، وقتی هزینه های مربوط به توسعه و راه اندازی پلتفرم های مشمول حمایت، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است یعنی می توان آنرا از بدهی های مالیاتی پلتفرم کسر کرد. گفتنی ست در این بخشنامه سه بند به بخش معافیت و حمایت های مالیاتی اختصاص اختصاص داده شده است.
البته جزییات این حمایت هنوز اعلام نشده و مقرر است ضوابطی تعیین شود که بر طبق آنها مشخص شود کدام پلتفرم ها مشمول خواهد شد. در این خصوص رئیس سازمان امور مالیاتی درمورد جزئیات روش اجرای حمایت مالیاتی از کسب و کارها به ایسنا، اظهار داشت: این مساله در حال بررسی است؛ سازمان امور مالیاتی جزئی از کارگروهی است که بدین منظور تشکیل شده است و نتایج که آماده شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.
استقرار پلتفرم های داخلی در پارک های علم و فناوری
اما در این بخشنامه حمایت ویژه ای برای سکوها مشمول درنظرگرفته شده است و آنها می توانند از مزایای قانونی حضور در پارک های علم وفناوری برخوردار شوند. در حقیقت بمنظور حمایت و برخورداری سکوها از مزایای استقرار در پارک های علم و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است شرایط پذیرش و استقرار دفتر های اصلی و شعب پلت فرم های مشمول را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم آورد.
طبق این گزارش شخصی که در خانه خود به ارائه خدمات می پرداخت، همین که وارد پلتفرم های داخلی شوند ممکنست نگرانی هایی در حوزه مجوز داشته باشد که طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه تدبیری با هماهنگی وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده که هرکسی در سکوهای مشمول فعالیت و کسب وکار خودرا راه اندازی کند، ثبت نامش در پلت فرم به منزله دریافت مجوز از درگاه ملی مجوز است. ثبت نام هم آنلاین و برخط است و احتمالاً چند قلم اطلاعات درگاه ملی مجوز می خواهد که باید دریافت نمایند و درصورت بارگذاری اطلاعات مجوز را دریافت می کنند برای کسب و کارهای ثبت محور که بیشتر کسانی که در این دسته قرار می گیرند همه آنها مشمول می شوند.
۶۰ درصد کسب وکارهای خرد در پلتفرم داخلی فعال هستند
براساس گزارشی که مرکز ملی فضای مجازی منتشر نموده است هم اکنون بیش از یک میلیون کسب وکار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند. بعد از تقاطع گیری و حذف موراد مشترک مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از کسب وکارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند. هم اکنون ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران شبکه های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل گشته اند. تلاش این سکوها برای ارتقاء کمی و کیفی خدمات و تامین حداکثری نیازهای کاربران به مرور سبب افزایش کاربران فعال، افزایش جذب کسب وکارهای خرد در سکوهای داخلی و بالتبع رشد و توسعه زیست بوم کسب وکارهای مجازی در سکوهای داخلی خواهد بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در جزیان بررسی سوال برخی از نمایندگان مجلس ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی اظهار داشت: در این حوزه کارگروهی ویژه برای توسعه خدمات پیامرسان های داخلی به راه افتاده است. هدف ما ارتقاء پیامرسان های داخلی است به نحوی که زمانی که مردم از آنها استفاده می نمایند احساس کنند که تفاوتی با پیامرسان های خارجی ندارند. در این دو ماه هر روز بنده وضعیت پیشرفت پلت فرم های داخلی را رصد کردم و تمام ظرفیت ها را پای کار آوردم تا بگونه ای شاهد تقویت پلتفرم های داخلی باشیم تا مردم ترجیح دهند که از آنها استفاده نمایند. با حمایت های صورت گرفته قابلیت های خوبی به پلتفرم های داخلی اضافه شده و امروز هر کدام از این پلتفرم ها را باز می نماییم افراد مختلفی به آنها پیوسته اند، این نشان از اعتماد مردم به پلتفرم های داخلی دارد.
طبق گفته زارع پور یک پلتفرم داخلی در یک روز شاهد حضور ۱۷ میلیون کاربر بود که این رکورد در تاریخ کشور است. حالا ۶۰ درصد ترافیک مصرف به حوزه داخلی باز می گردد و برای نخستین بار ترافیک تولید داخلی دو برابر شده است، همه اینها نشان از اعتماد و اقبال مردم از پلتفرم های داخلی دارد؛ ما بدنبال این هستیم تا قابلیت های جدیدی ایجاد نماییم که مردم بیش از پلتفرم های داخلی استقبال کنند.
کدام کسب وکارهای اینترنتی حمایت می شوند؟
در همین رابطه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضوابط شناسایی سکوهای مشمول طرح پشتیبانی از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال و شرایط بهره مندی از حمایت های آنرا در فراخوانی منتشر نمود. مطابق این فراخوان سه دسته شاخص اصلی شامل فاکتورهای پذیرش عمومی سکو برای کاربران، فاکتورهای پذیرش عمومی سکو برای کسب و کارها و فاکتورهای در رابطه با قابلیت های نرم افزاری و فنی، برای شناسایی سکوهای مشمول طرح پشتیبانی از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است.
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر طبق اسناد فراخوان یاد شده سکوهایی که با ارائه اسناد مثبته بیش از ۶۵ درصد امتیازات ارزیابی را کسب کنند، مشمول حمایت های بخشنامه پشتیبانی از سکوها و کسب و کارهای دیجیتال مصوب کارگروه اقتصاد دیجیتال خواهند شد و همین طور سکوهایی که موفق شوند بین ۵۰ تا ۶۵ درصد امتیازات ارزیابی را کسب کنند نیز مطابق بخشنامه های مربوطه امکان بهره مندی از تعدادی از حمایت های طرح را خواهند داشت.
منبع: weblover.ir
More Stories
یک ایرانی مدیر ارشد مالی ایکس شد
معرفی و بررسی انواع فلزیاب
مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران