آذر ۱, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

اپلیکیشنی که برای دعوتنامه آن سر و دست می شکنند

Rate this post

عاشق وب: کاربران تلاش می کنند رقیب جدید توییتر را امتحان کنند که هنوز در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و تنها برای افرادی قابل دسترس است که در فهرست انتظار قرار دارند یا دعوتنامه دریافت کرده اند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، پلت فرم بلو اسکای (Bluesky) که مورد حمایت جک دورسی (یکی از موسسان توییتر) قرار دارد، با قالبی مشابه توییتر، کپی این اپلیکیشن شبکه اجتماعی است.

بلو اسکای از فوریه، در فروشگاه اپ استور اپل موجود است اما بتازگی نسخه اندروید و وب آن هم عرضه شده است. طبق آمار شرکت تحقیقاتی Data.ai، این اپلیکیشن بیش از ۲۴۰ هزار دفعه برای iOS دانلود شده و حدود نیمی از این دانلودها در آوریل بوده است.

به گفته جی گرابر، مدیرعامل بلو اسکای، بعد از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، ۱.۲ میلیون نفر در فهرست انتظار برای ورود به بلو اسکای هستند.

کاربران بلو اسکای با انتخاب یک عکس، نام کاربری و نام دامنه، حساب کاربری ایجاد می کنند و بعد از ایجاد حساب، می توانند پست، پست مجدد و پاسخ به کاربران دیگر را ارسال نمایند. یک تب جست وجو برای یافتن اشخاص دیگر وجود دارد و پلتفرم افرادی که در شبکه کاربر وجود دارند را برای دنبال کردن، پیشنهاد می دهد.

تایم لاین بلو اسکای به دو فید تقسیم می شود که شامل پست کاربرانی است که یک حساب دنبال می کند و بخش What’s Hot است که محبوب ترین پست ها را نمایش می دهد. برخلاف بیشتر اپلیکیشن های مشابه، بلو اسکای قابلیت ارسال پیام مستقیم یا هشتگ ندارد.

یک خاصیت دیگری که وجود ندارد، امکان مسدود کردن کاربران دیگر یا خصوصی کردن حساب است. مدیرعامل بلو اسکای پنج شنبه گذشته اذعان کرد برخی از کاربران هدف آزار قرار گرفته اند و تیم بلو اسکای سرگرم کار روی قابلیت بلاک کردن است که به سبب پیچیدگی در سطح پروتکل، به تاخیر افتاده است.

این اپلیکیشن هنوز در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و تنها برای کاربرانی موجود است که دعوتنامه دریافت کرده اند یا در فهرست انتظار قرار دارند. کد دعوت بطور معمول هر دو هفته یک دفعه داده می شود اما یک نماینده بلو اسکای اظهار داشت: تیم این پلت فرم گاهی به دلخواه، کدهای دعوت بیشتری برای فعال کردن کاربران بیشتر ارسال می کند.

بلو اسکای با ماستودون مقایسه می شود که یکی از رقیبان تازه نفس توییتر است. هر دو پلت فرم غیرمتمرکز هستند که به مفهوم عدم ذخیره سازی اطلاعات کاربران در سرورهای متعلق به یک شرکت است. با این وجود، کاربران بلو اسکای برخلاف ماستودون، در هنگام ورود به پلتفرم، نیاز به انتخاب یک سرور ندارند. انتخاب سرور فرآیندی است که برای برخی از کاربران ماستودون، پیچیده بوده است.

بلو اسکای فعالیتش را در سال ۲۰۱۹ که دورسی هنوز مدیرعامل توییتر بود شروع کرد و در ابتدا از طرف این شرکت که حالا رقیبش است، تامین مالی شد.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، بلو اسکای آوریل گذشته ارتباط خود با توییتر را شفاف سازی و اعلام نمود پروژه بلو اسکای در سال ۲۰۱۹ از توییتر آغاز شد اما شرکت بلو اسکای امسال به عنوان یک شرکت مستقل تاسیس شد که بر تحقیق و توسعه رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز، تمرکز دارد.

منبع: