شهریور ۱۸, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

حضور مدیران ایرانسل در نشست های تخصصی آخرین روز الکامپ

Rate this post

به گزارش عاشق وب، آخرین روز نمایشگاه الکامپ بیست و هفتم با حضور پررنگ مدیران ایرانسل در نشست های تخصصی، به پایان رسید.
به گزارش عاشق وب به نقل از روابط عمومی ایرانسل، بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ، سه شنبه ۱۲ تیر، در حالی پایان یافت که مدیران واحدهای مختلف نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با شرکت در نشست های تخصصی، در رابطه با مفاهیم متمرکز بر هوش مصنوعی صحبت کردند. بابک خرمی، مدیرکل فنی ایرانسل در این روز با حضور در نشستی با عنوان «باورهایی که آینده اپراتورها را می سازد»، اظهار داشت: در زمان کرونا مطالعاتی در رابطه با آینده اپراتورها بعد از همه گیری صورت گرفت که در چارچوب آن، نظریات گوناگونی عنوان شد. یکی از پژوهش های برتر این حوزه که به حقیقت هم پیوست، بر این نکته تاکید داشت که اپراتورهای ارتباطی به تدریج به جای عرضه خدمات ارتباطی مثل مکالمه، پیامک و اینترنت، به سمت عرضه سرویس و خدمت خواهند رفت. به عبارت دیگر، شرکتهای Telco، به پلت فرم و سرویس دهنده تبدیل می شوند.
مدیرکل فنی ایرانسل در ادامه به تکنولوژی بلاکچین و تاثیر آن در روند فعالیت اپراتورها اشاره نمود و اظهار داشت: این تکنولوژی به تدریج اپراتورها را درگیر کرده و در آینده آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت. تاب آوری و امنیت، همچون عوامل تأثیرگذار در آینده اپراتورهای ارتباطی است و در کنار آن، بلاکچین، کلاود، هوش مصنوعی و 5G هم دیگر روندهای مهم صنعت تلکام در آینده خواهند بود. با توسعه تکنولوژی 5G، تمام قدرت اپراتورها به سمت استفاده و بهره مندی از این فناوری خواهد رفت؛ چون که این فناوری حتی می تواند شریک زندگی مردم شود. در نشست تخصصی دیگری که امروز و با حضور محمدحسین کی نیا، مدیرکل ارتباط با مشتریان ایرانسل و با نام «راهبرد هوش مصنوعی در ارتباط با مشتریان با مبحث تأمین اجتماعی در ارتباط با مشتریان» برگزار شد، به بیان تجربه های ایرانسل پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی با استفاده از تکنولوژی هوشمند، خدمات لازم را به مشتریان عرضه می کند. این روند ارتباط سازمان با مشتریان را از کانال های غیرهوشمند می کاهد. برای مثال، با استفاده از تکنولوژی های جدید همچون هوش مصنوعی، شاهد کاهش پنجاه درصدی نیروی انسانی موردنیاز سازمان ها برای پاسخگویی به تماس ها خواهیم بود.
کی نیا در ادامه اظهار داشت: با استفاده از هوش مصنوعی، پاسخگویی به مخاطبان در شرایط تسهیل شده ای محقق می شود. برای مثال ما با اجرای سیستم هوش مصنوعی، کنترل کیفیت تماس ها در حوزه ارتباط با مشتریان را اجرایی کرده ایم و از این طریق، به کاهش مدت زمان حل مشکل رسیده ایم. این سیستم در واقع به صورت خودکار پاسخگوی مخاطبان و ذینفعان سازمان ها است و قابلیت اجرا برای سازمان ها و کسب وکارهای دیگر را هم دارد. مدیرکل ارتباط با مشتریان ایرانسل در ادامه توضیح تاثیر به کارگیری هوش مصنوعی در عرضه خدمات ارتباط با مشتریان اظهار داشت: با استفاده از هوش مصنوعی، بررسی مشتریان و مبحث تماس ها بهتر صورت می گیرد و به این واسطه، اتفاق های جدید و شناسایی نشده، به سرعت شناخته می شوند. هم اکنون ۸۵ درصد تماسهای ورودی ایرانسل به صورت هوشمند و ۱۵ درصد به وسیله مرکز تماس پردازش می شوند که این مهم، بدون بهره مندی از سرویسهای مبتنی بر هوش مصنوعی امکان پذیر نبود. امکان بررسی هوشمند اطلاعات حساب مشتریان هم از دیگر اقدامات ایرانسل در حوزه هوش مصنوعی است که بر بهبود تجربه مشترک در زمان ارتباط با مرکز تماس ایرانسل تاثیر به سزایی دارد. رضا زنگنه، کارشناس ارشد فیبر نوری ایرانسل هم در نشستی با عنوان «الکامپ تاکس»، به عرضه توضیحاتی در رابطه با سرویس فیبرنوری پرداخت و خاطرنشان کرد: ایرانسل همزمان با نخستین روز نمایشگاه الکامپ، سرویس فیبرنوری پرو (FTTX Pro) را افتتاح نمود که با این سرویس، بالاترین سرعت دسترسی مهیا می شود و در روز سوم نمایشگاه بر این بستر، تست سرعت ۸ گیگابیت بر ثانیه را رقم زد. هم اکنون توسعه این شبکه در شهر های مختلف ایران اجرا شده و سایر شهرها هم در دست اقدام قرار دارند. بر این اساس این آمادگی وجود دارد که در قسمت مشترکان خانگی، خدماتی تا سرعت یک گیگابیت بر ثانیه و در قسمت مشترکان صنعتی، تا ۸ گیگابیت بر ثانیه عرضه شود. فریور زرونده، مدیر تیم یادگیری ماشین ایرانسل لبز هم با حضور در نشست «الکامپ تاک ۵»، ضمن اشاره به توسعه بهره گیری از هوش مصنوعی، اظهار داشت: باآنکه همگی با مفهوم هوش مصنوعی آشنا شده ایم، اما در رابطه با «تکینگی فناوری» کمتر صحبت شده است. «تکینگی فناوری» به معنای زمانی است که ماشین ها، ربات ها و هوش مصنوعی از نظر توانایی فکری از انسان پیشی می گیرند و حتی فراتر از خواست انسان می روند. به طور مثال خود ربات ها خویش را توسعه می دهند. زرونده در ادامه توضیح این مفهوم جدید اظهار داشت: پیشبینی ها از آن حکایت می کند که زمان وقوع این اتفاق هم خیلی دور نیست و حوالی سال ۲۰۴۵، می توانیم شاهد آن باشیم. رضا آرمند، مهندس برنامه ریزی شبکه رادیویی ایرانسل هم در یکی دیگر از نشست های آخرین روز نمایشگاه الکامپ، به صحبت در رابطه با چشم انداز شبکه نسل پنج ایرانسل با هسته مستقل(شبکه 5G-SA) در حوزه صنعت، معدن و تجارت پرداخت و اظهار داشت: میان نسل پنج با هسته غیر مستقل(NSA) و نسل پنج با هسته مستقل (SA)، تفاوت های گوناگونی وجود دارد که این امر بر کیفیت کار اثرگذار است. ایرانسل هم در زمینه SA خدمات گوناگونی عرضه می کند. به طور مثال، شرکت فولاد مبارکه از این فناوری برای دوربین های خود بهره برده و از سوی ایرانسل، این آمادگی وجود دارد که به این خدمات را به سایر بخش های صنعت و معدن هم ارائه نماید. مریم مسجدی، مدیر توسعه سیستم های ارتباطی هم در نشست تخصصی دیگری که در آخرین روز نمایشگاه الکامپ برگزار شد، به تشریح کاربرد ORAN در شبکه های سلولی پرداخت و این اتفاق را یک لزوم برای آینده برشمرد. وی اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد کاربران، اپراتورها باید زیرساخت و تجهیزات RAN (شبکه دسترسی رادیویی) خویش را همواره ارتقاء دهند. چون که ساختار RAN سنتی، مشکلاتی همچون عدم برخورداری از انعطاف پذیری بالا را دارند و در عین حال، تجهیزات تأمین کننده های مختلف به سادگی به آن متصل نمی گردد. بر همین مبنا متخصصان، تحقیقاتی را انجام دادند که نتیجه آن هم در چارچوب O-RAN عرضه شده است. در واقع O-RAN یک معماری جدید برای شبکه های RAN است که بر مبنای آن اجزا تفکیک شده، مجازی سازی شده و مبتنی بر نرم افزاری است که از راه رابطه ای باز باهم در ارتباط هستند. با استفاره از O-RAN، به سادگی میتوان با استفاده از هوش مصنوعی، شبکه را کنترل و بهینه سازی کرده و از سویی امنیت زنجیره تأمین تجهیزات را بالا برد.

منبع: