به گزارش عاشق وب، مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی اظهار داشت: ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی، بعنوان دستیار هوشمند میز خدمت الکترونیکی سازمان امور دانشجویان، افتتاح شد.
به گزارش عاشق وب به نقل از سازمان امور دانشجویان؛ دکتر مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان عنوان کرد: امروزه با افزایش دسترسی عمومی به ربات های گفتگو و افزایش کارایی آنها، استفاده از این سرویس ها در زمینه ها و کاربردهای مختلف برای دسترسی ساده و سریع به حجم بالای اطلاعات درحال افزایش می باشد.
وی اضافه کرد: استفاده از این محصولات در سازمان ها هم به دلایلی همچون سرعت پاسخگویی بالا به حجم بالای کاربران (مقیاس پذیری) و کاهش هزینه های بالای مراکز تماس، رو به گسترش است و با توجه به جذابیت بالای آنها خصوصاً در تعامل طبیعی با زبان محاوره، می تواند منجر به افزایش رضایت کاربران گردد و تصویری از هوشمندی سازمان را در ذهن مخاطب بوجود آورد.
صالحی افزود: سازمان امور دانشجویان بعنوان یکی از سازمان های بزرگ که بازوی اجرائی امور در ارتباط با دانشجویان و دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است با بوجودآوردن زیرساخت ها، سامانه ها و خدمات متعدد، پاسخگوی نیازهای دانشجویان و دانش آموختگان است از ین جهت، کاربران این سامانه ها، خصوصاً در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) که فرایندهای مختلف سازمان را پیاده سازی کرده است، نیازمند راهنمایی هستند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی عنوان کرد: هم اینک زیرسامانه میز خدمت الکترونیکی سازمان که به صورت پرسش و پاسخ های متداول (FAQ)، عرضه راهنماهای مختلف الکترونیکی و قابلیت پشتیبانی برخط با امکان گذاشتن تیکت، اهتمام در پاسخگویی به این نیاز کرده است تا هزینه ایجاد مرکز تماس و افزایش تعداد اپراتورهای انسانی پاسخگو را مدیریت کنند؛ بدیهی است که حجم بالای درخواست های کاربران احتیاج به توسعه این زیرساخت ها را تشدید می کند.
صالحی اشاره کرد: با توجه به این موضوع، با استفاده از فناوری های نوین، پروژه طراحی و پیاده سازی یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخگویی به درخواست های کاربران سامانه های سازمان امور دانشجویان در میز خدمت الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: دستاورد این پروژه، هوشیار؛ دستیار هوشمند میز خدمت سازمان، یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که روی پورتال سازمان امور دانشجویان فعال است و در آن کاربران به صورت طبیعی و با زبان فارسی، درخواست های خودرا بیان کرده و دستیار پس از درک نیاز آنها، پاسخ مناسب به آنها عرضه می دهد. بدیهی است این سرویس منجر به عرضه پاسخ سریع به کاربران می شود و علاوه بر افزایش رضایت آنها، هزینه های سازمان را در پاسخگویی به حجم بالای درخواست ها می کاهد.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی بیان نمود: در فاز اول کاربر امکان عرضه درخواست به صورت نوشتاری را دارد و همینطور پاسخ به صورت متنی عرضه می شود. در توسعه و ارتقاهای بعدی، امکان دریافت درخواست به صورت صوتی و تبدیل آن به متن و همینطور تولید پاسخ صوتی وجود دارد.
صالحی افزود: برای دستیابی به این مهم، پس از تحلیل دقیق و نهایی کردن جزئیات کار خصوصاً ابعاد و محدوده پرسش و پاسخ ها و سامانه میزبان دستیار و نحوه یکپارچه سازی، نسبت به جمع آوری داده های آموزشی از سازمان و مجموعه داده پرسش و پاسخ متنی از مطالب مورد نظر که هوشیار باید به آنها پاسخ دهد، اقدام گردید و به کمک آنها مدل های درک و تولید زبان آموزش و برای این پروژه اختصاصی شدند. سپس اقدامات لازم برای پیش پردازش و نرمالسازی داده ها بمنظور پالایش و یکدست شدن آنها با استفاده از فرآیندهایی مانند توکن بندی، پاکسازی اطلاعات ناخواسته، نرمالسازی متن ها و تضمین طول یکسان جملات، صورت پذیرفت.
وی عنوان کرد: در گام بعدی اختصاصی کردن دستیار با ساخت مدل ویژه سازمان به انجام رسید و بعد از آموزش مدل اولیه، مدل ساخته شده ارزیابی و بهبودهای لازم صورت گرفت تا زمانی که به اندازه کافی مطمئن شدیم که مدل به تمامی نیازها و پرسش های حوزه پروژه پاسخ مناسب می دهد.
صالحی خاطر نشان ساخت: در نهایت پس از ایجاد رابط کاربری لازم برای دسترسی به مدل، دستیار هوشمند سازمان، هوشیار، با پورتال اصلی سازمان (saorg.ir) یکپارچه شده و پس از تست و پایدارسازی، حالا آماده ارائه ی خدمت به کاربران گرامی خصوصاً دانشجویان و دانش آموختگان است.
منبع: عاشق وب
More Stories
براساس سیاست های متا؛ اینستاگرام کیفیت ویدیوهای کم بازدید را کاهش می دهد
گوگل با تقلید از اپل خصوصیت جدید اندروید را عرضه می کند
با ارائه روشهای سختگیرانه؛ کاخ سفید دستورالعمل استفاده از هوش مصنوعی برای ارتش را تعیین کرد