شهریور ۳۰, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

رئیس سازمان فضایی پاسخ داد؛ پرتاب ماهواره چمران ۱ چه آورده ای برای ایران دارد

Rate this post

به گزارش عاشق وب، رئیس سازمان فضایی با تشریح آخرین رصد ماهواره چمران ۱ در فضا اظهار داشت: ساخت این ماهواره یک گام بسیار مهم در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه به حساب می آید.

حسن سالاریه در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت پرتاپ ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» که بامداد امروز توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد، توضیح داد و اظهار داشت: ماهواره چمران ۱، چون در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری تزریق شده، مثل ماهواره های دیگر حدودا ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه دوره تناوب آن است.

ماهواره چمران ۱، با موفقیت تزریق شد

رییس سازمان فضایی ضمن اشاره به این که ما معمولاً یک رد قالب ماهواره در روز داریم و یک رد قالب در شب و این رد امکان دارد دو بار در روز به شکل متوالی اتفاق بیفتد، اظهار نمود: هم اکنون برپایه ۲ ردی که در روز داشتیم، ماهواره چمران ۱ با موفقیت تزریق شده و سیگنال های اولیه ماهواره نشان داده است که زیرسیستم تأمین توان ماهواره درست کار می کند. همینطور داده جی پی اس ماهواره را دریافت کردیم و مدار تزریق شده تایید شده است، حتی زیرسیستم پایدارسازی ماهواره هم برپایه اطلاعاتی که در دو رد متوالی روز داشتیم، نشان داده است که به درستی کار کرده است.
وی افزود: رد بعدی ما در شب رخ می دهد و ما به شکل متوالی روز و شب با ماهواره ارتباط داریم و قاعدتا چند روز برای تست سلامتِ زیرسیستم های ماهواره نیاز است. البته این چند روز امکان دارد تا یک هفته هم به طول بیانجامد. از آنجائیکه این ماهواره، یک ماهواره تحقیقاتی است باید مراحل عملیاتی مدنظر ما یعنی کنترل مداری ماهواره را طی نماییم.

ماموریت چمران ۱، تست زیرسیستم های کنترل وضعیت و اصلاح موقعیت مداری است

سالاریه ضمن بیان این مطلب که ماهواره تحقیقاتی چمران ۱، ساخت مجموعه صاایران وزارت دفاع به همراه مجموعه ای از شرکتهای دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی همچون پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم است، تصریح کرد: عملکرد اصلی این ماهواره، تست زیرسیستم های کنترل وضعیت و اصلاح موقعیت مداری است. اصلاح موقعیت مداری برای ماهواره های ما بسیار اهمیت دارد به علت این که در آینده نزدیک، بحث «منظومه سازی» را در دستور کار داریم و ماهواره های گوناگونی در مدار قرار بگیرند و موقعیت این ماهواره ها نسبت به یکدیگر کنترل شود.

گام بسیار مهمی در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه برداشته شد

رییس سازمان فضایی ضمن اشاره به این که معمولاً «مانور فاز» از پرکاربردترین و پرمصرف ترین مانورهایی است که ماهواره ها انجام می دهند، اظهار داشت: به این مفهوم که ماهواره در یک صفحه مداری، موقعیت خویش را جا به جا می کند. در واقع نخستین تست ها روی این ماهواره مقرر است، صورت گیرد و در فرآیند طراحی و ساخت ماهواره های بعدی مورد استفاده قرار گیرد. بنابرین ماهواره چمران ۱، با هدف آزمایشی و تحقیقاتی طراحی و ساخته شده و یک گام بسیار مهم در توسعه صنعت فضایی در حوزه ساخت منظومه به حساب می آید.

آمادگی برای ساخت ماهواره ها و پیکره های بزرگ تر در فضا

وی در ادامه اظهار نمود: یکی دیگر از حوزه هایی که از این مانورها استفاده می شوند، ساخت پیکره های بزرگ در فضا از قطعات کوچک تر است، خاطرنشان کرد: معمولاً ماهواره های بزرگ و پیکره های بزرگ در فضا به این صورت ایجاد می شود که قطعات کوچک ابتدا در فضا در مدار قرار می گیرند و اصطلاحا با یکدیگر اتصال پیدا می کنند که به آن فرآیند «داکینگ» گفته می شود. این تکنولوژی در کشورهای دیگر که صاحب فناوری ماهواره هستند، استفاده می شود. ما هم در واقع به جهت اینکه بتوانیم این فرآیند را در کشور راه اندازی نماییم، به همچین ماهواره ها و عملیات تحقیقاتی نیاز داریم تا دانش این فناوری در کشور نهادینه شود تا ان شا الله در آینده نزدیک برای ساخت ماهواره های بزرگ تر و پیکره های بزرگ تر در فضا از آن استفاده نماییم.
به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ هم که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.

منبع: