شهریور ۳۰, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

رئیس مرکز ملی فضای مجازی: پیش نویس سند ساماندهی رمزارزها تحویل مرکز ملی فضای مجازی شد

Rate this post

عاشق وب: به گزارش عاشق وب، رییس مرکز ملی فضای مجازی از تحویل پیش نویس سند ساماندهی رمزارزها به این مرکز آگاهی داد و اظهار داشت: با بوجودآوردن چارچوب کلان و معماری حوزه رمزارز بر طبق این سند، زیرساخت محکمی خواهیم داشت.

به گزارش عاشق وب به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سید محمدامین آقامیری رییس مرکز ملی فضای مجازی بامداد امروز (۲۷ شهریور) در نشست هم اندیشی قانون گذاری حوزه رمزدارایی ها و بلاکچین که با حضور دکتر افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و فعالان و کارشناسان حوزه رمزارزها برگزار گردید، گفت: یکی از مسائلی که ما با آن روبرو می باشیم این است که اگر در گذشته شاهد تقابل بخش خصوصی و بخش دولتی بودیم، در بخش خدمات فضای مجازی چالش بخش سنتی و مدرن خصوصی را داریم و در همه حوزه های کسب و کارهای نوظهور، چه رمز ارزها و چه فروشگاه های اینترنتی و غیره با آن روبرو می باشیم.
وی به اظهارات یکی از کارشناسان درباره ی تفکیک مجری از تنظیم گر در عرصه بلاکچین و رمزدارایی ها اشاره نمود و اظهار داشت: ما در نظام جامع تنظیم گیری اهتمام می نماییم این مسئله را مدیریت نماییم چونکه بحثی جدی است. ما صنایعی داریم که تنظیم گر با مجری یکی شده و به یک امر روال در کشور تبدیل گشته است؛ تغییر این مسیر نیازمند قانون مجلس و سیاست های کلی است تا اجرا و یا تنظیم گری را تفکیک نماییم، در مجموع تفکیک مجری از تنظیم گریک اصل است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر این که تلاش خودرا برای حل مشکلات حوزه رمزدارایی ها خواهیم کرد و مسائلی که در عرصه اختیار خودمان است را پیگیری می نماییم، اظهار داشت: پیش نویس سند نظامات ساماندهی حوزه رمزارزها که وزارت اقتصاد متولی تنظیم آن بود، تحویل مرکز ملی فضای مجازی شده است، اگر این سند بعد از طی مراحل قانونی و اعمال اصلاحات لازم، تصویب شود، مجلس هم برای قانونگذاری باید در قالب این سیاست ها قانونگذاری کند به همین دلیل با بوجودآوردن چارچوب کلان و معماری حوزه رمزارز بر طبق این سند، زیرساخت محکمی خواهیم داشت که می توانیم کارها را بر طبق آن پیش ببریم.
وی به مسئله خودتنظیم گری اشاره نمود و با نوآورانه دانستن این اقدام، اشاره کرد: ما تا حالا خودتنظیم گری را در هیچ حوزه ای نداشتیم و امیدواریم در سریعترین زمان این اتفاق افتاده و این مسیر به شکل گسترده تری باز شود. ما نیازمند حرکت گام به گام برای اصلاح هستیم چونکه حرکت از نقطه ای که فقط حاکمیت تنظیم گری می کرد تا خودتنظیم گری، مسیر دشواری است اما امیدواریم که هرچه سریعتر محقق شود.
آقامیری با اشاره به انتقاد یکی از فعالان حوزه رمزدارایی ها نسبت به ابلاغ برخی دستورالعمل ها و مصوبات توسط تنظیم گران، اشاره کرد: طبق مصوبه جلسه ۸۱ شورای عالی فضای مجازی، تنظیم گران پیش از ابلاغ، باید آن مصوبه یا دستورالعمل را به مرکز ملی فضای مجازی ارسال نمایند که با سیاست های کلی تطبیق داده شود و بعد تنظیم گر مجوز ابلاغ دارد به همین دلیل نیازمند تاییدیه از مرکز ملی هستند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در آخر با تشکر از حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در این نشست، گفت: باتوجه به انتصاب دکتر افشین، من به اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد بسیار امیدوار هستم چونکه ایشان عزم لازم برای حل مشکلات را دارند و ما نیز در عرصه سیاست گذاری و تنظیم گری حتما کمک خواهیم کرد.