مهر ۲۷, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: پنجره واحد دولت هوشمند ۵۲ و هفت دهم میلیون کاربر دارد

Rate this post

به گزارش عاشق وب، رئیس سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: پنجره واحد دولت هوشمند (my.gov.ir) با شمول عمده دستگاههای دولتی امروز بیشتر از ۵۲.۷ میلیون کاربر با حداقل یکبار استفاده دارد.

به گزارش عاشق وب به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پیامی که بمناسبت هفتم مهر ماه، سالروز تأسیس این سازمان منتشر کرد، ضمن تشکر از همکاران و بخش های مختلف دولتی، خصوصی و تشکل ها که این سازمان را در دستیابی به اهداف همراهی کرده اند، به تشریح تکالیف تعریف شده برای این سازمان پرداخت.
متن پیام محمد خوانساری به شرح ذیل است:
فناوری اطلاعات در سالیان گذشته در دنیا و به تبع آن در کشور عزیزمان ایران، نقشی بیبدیل و انکارناپذیری در پیشرفت همه برنامه های کشور یافته است. در دنیایی که دسترسی به هوش مصنوعی و بهره گیری و تعمیق حداکثری از آن به امری مهم و رقابتی برای کشورها تبدیل گشته است، سازمانی حاکمیتی مانند سازمان فناوری اطلاعات ایران در مهیاسازی بسترها برای رشد و پیشرفت حداکثری در این عرصه و سایر حوزه ها نقشی کلیدی دارد.
توسعه خدمات توسط سازمان با کمک سایر دستگاههای متولی، منجر به سهولت دسترسی به این خدمات و رضایتمندی مردم شده است که زیرساخت های اطلاعاتی و پردازشی عمده این خدمات توسط سازمان مهیا شده است. تعداد تراکنشها در مرکز ملی تبادل اطلاعات در کل سال ۱۴۰۲ به حدود ۸.۶ میلیارد و در شش ماه نخست سالجاری به بیشتر از چهار میلیارد رسیده است که عمده این تراکنش ها مربوط خدماتی است که مردم از سامانه های دستگاههای دولتی و حتی خصوصی دریافت کرده اند.
پنجره واحد دولت هوشمند (my.gov.ir) با شمول عمده دستگاههای دولتی امروز بیشتر از ۵۲.۷ میلیون کاربر با حداقل یکبار استفاده دارد. پنجره واحد مدیریت زمین (zamin.gov.ir) هم با دو کارکرد پایش و محافظت از اراضی ملی و طبیعی و همینطور درگاه یکپارچه ارتباط مردم با تمامی سازمان های مسئول در حوزه مدیریت اراضی در کنار سکوهایی دیگری مانند درگاه ملی مجوزهای کشور (mojavez.ir) و بسیاری موارد دیگر در دستور کار قرار گرفته و به مرحله اجرا در آمده است.
از سوی دیگر، فناوری اطلاعات ابزار مناسبی برای سنجش رضایت مردم از خدمات حضوری و برخط و امکان مشارکت و دریافت نظر از ایشان در مورد موضوعات مختلف تبدیل گشته که امکانات مورد نیاز این بخش هم توسط همکارانم در سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری شرکتهای دانشبنیان فراهم گشته است.
به واسطه این شرایط، امروزه میتوان گفت خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل گشته است. اینک در دسترسی به انواع خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه با یکدیگر وجود ندارد و همگان می توانند از شرایطی مشابه و یکسان در تمامی نقط کشور بهره مند شوند مبین آن است که فناوری اطلاعات ابزاری مهم در جهت توسعه عدالت اجتماعی به حساب می آید.
با درنظر گرفتن این مهم و دستاوردهایی که تا کنون محقق شده؛ در برنامه هفتم پیشرفت هم مسئولیت های گوناگونی برای سازمان فناوری اطلاعات ایران در نظر گرفته و میتوان از آن بعنوان مأموریت پنج سال آینده سازمان یاد کرد.
بر این اساس، تدوین سند نظام دولت هوشمند و حکمرانی داده، تأمین زیرساخت های لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال، فراهم سازی دسترسی کسب وکارهای دیجیتال به داده ها و اطلاعات مورد نیاز از راه مرکز ملی تبادل اطلاعات، تدوین سند سیاست ها و الزامات حفاظت و پشتیبانی از داده های شخصی، خدمات امن سازی و ارزیابی و رتبه بندی سالانه امنیت رایانیکی (سایبری) برای بخش های مختلف، استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند از راه مشارکت عمومی خصوصی و مواردی دیگر همچون احکام ۱۲ گانه برنامه هفتم پیشرفت برای این سازمان به شمار می روند.
اجرای این احکام به صورتی جدی بعد از ابلاغ برنامه هفتم در سازمان برنامه ریزی و شروع شده است و امید است که با همکاری و همراهی بخش های مختلف با سرعت و قدرت اجرای این قانون پیش برود و در انتها این برنامه شاهد تحقق حداکثری احکام مذکور و تحول در رویه ها و خدمات دولت با بکارگیری فناوری اطلاعات باشیم.
بدون شک در رسیدن به این نقطه، علاوه بر همکاران پرکار و متخصص سازمان فناوری اطلاعات ایران، سایر فعالان این حوزه از دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان گرفته تاسازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، یاری رسان و همراه ما بوده اند که قدردان همه این زحمات هستم و امیدوارم با تداوم این همکاری ها پس از این هم شاهد تحقق اهداف برنامه هفتم و در نهایت، پیشرفت کشور به همراه تحقق عدالت اجتماعی و رضایتمندی مردم از دریافت خدمات نظام جمهوری باشیم.