دی ۱۸, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

گزارش رفتار کاربران آنلاین در شب یلدای ۱۴۰۳؛ ایرانیها با یک دقیقه بیشتر در پلت فرم های آنلاین چه کردند؟

Rate this post

عاشق وب: عموم کاربران تنها حدود ۴۰ دقیقه بیش تر از شب های قبلی شب زنده داری آنلاین داشتند، اما با توجه به این شب زنده داری، بامداد شنبه نسبت به هفته های پیشین تنها هفت دقیقه دیرتر آنلاین شدند.

به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، عموم کاربران تنها حدود ۴۰ دقیقه بیش تر از شبهای قبلی شب زنده داری آنلاین داشتند، اما علیرغم این شب زنده داری، بامداد شنبه نسبت به هفته های پیشین تنها هفت دقیقه دیرتر آنلاین شدند. فروشگاه ها و سوپرمارکت های آنلاین نقطه ی اوج خویش را در بلک فرایدی داشتند و در ایام منتهی به یلدا، کم فروغ بودند. هم چنین کاربران در هفته ی یلدا بیش تر از روزهای گذشته از تاکسی های آنلاین استفاده کردند و بیش تر به فکر سفارش آنلاین غذا بودند. به صورت کلی کسب وکارهای اینترنتی هم همانند کسب وکارهای سنتی در این شب ها رونق بیش تری را تجربه کردند.
این داده ها حاصل بررسی «میزان ترافیک» انواع فروشگاه های آنلاین، تاکسی های اینترنتی، سرویسهای آنلاین سفارش غذا و سوپرمارکت های آنلاین است که ترافیک کاربران آنها از شبکه ی توزیع محتوای آروان عبور می کند.

موبایل یا کانون گرم خانواده؟
ترافیک کاربران آنلاین به شکل کلی در ماه آذر، چه در بازه ی بلک فرایدی و چه در شب یلدا تغییر چندانی نداشته و افزایش ترافیک ها به شکل نامحسوسی تنها در ساعات مشخصی مشاهده شده است. برای مثال، اوج ترافیک آنلاین در رابطه با یلدا از یازده ونیم شب پنج شنبه تا نیمه شب جمعه بوده و تنها یک ساعت افت ترافیک معمول به تاخیر افتاده است. به این معنا که به صورت معمول عموم کاربران تا ساعت ۲: ۵۰ دقیقه آنلاین هستند و بعد از آن به علت ساعت خواب افت ترافیک را مشاهده می نماییم. اما در شب یلدا افت ترافیک را از ساعت سه ونیم صبح داشته ایم. به عبارتی دیگر میتوان اظهار داشت که کاربران در شب یلدا چهل دقیقه بیش تر شب زنده داری آنلاین را رقم زده اند! هم چنین با عنایت به ترافیک شش ونیم بامداد یکم دی، و مقایسه ی آن با هفته ی قبلی می شود اظهار داشت که تفاوت چشمگیری در ساعت بیداری نداشته ایم؛ چون که تنها در حد هفت دقیقه شب زنده داران یلدایی بیش تر خوابیده اند!
بلک فرایدی، ناجی فروشگاه ها و سوپرمارکت های آنلاین
در شب یلدا، فروشگاه های آنلاین ترافیک کم تری نسبت به اوایل آذر داشتند و نقطه ی اوج ترافیک این فروشگاه ها در ارتباط با نهم آذر و حراجی های پررونق بلک فرایدی است؛ یازده ترابایت، حدود چهار برابر میزان ترافیک میانگین ماه!

بعد از بلک فرایدی آن طور که داده ها نشان می دهد، خریدها انجام شده و ترافیک سایت ها و اپلیکیشن های فروشگاه های آنلاین گرفتار کاهش چشم گیری شده اند و در شب یلدا هم به کم ترین میزان خود رسیده اند.
در رابطه با سفارش آنلاین از سوپرمارکت ها هم این موضوع صدق می کند؛ در شب بلک فرایدی ترافیک به بیش ترین حد خود یعنی یک ونیم برابر میانگین ماه می رسد و تا انتهای ماه با یک شیب نزولی ترافیک کاسته می شود.
شب پر رونق تاکسی های اینترنتی و رستوران ها
درباره ی آمار تاکسی های اینترنتی نمی توان قضاوت شفافی کرد؛ همان گونه که در نمودار هم مشخص است فراز و فرود چندان چشم گیری دیده نمی شود و فقط در بعضی روزها کمی کاهش یا افزایش داشته اند. هرچند میتوان گفت شب یلدا شب پررونقی برای تاکسی های اینترنتی بوده است؛ چون که افزایش ترافیک ۱.۵ برابری را تجربه کرده اند.

سفارش های آنلاین غذا یک روند ثابت را در طول ماه حفظ کردند؛ در نمودار ترافیک برخی روزها بالا و پایین شده است که نسبت به میانگین، چشمگیر نیست. نقطه ی اوج ترافیک (۱.۲ برابر میانگین ماه) در ارتباط با پنج شنبه ۲۹ ام شب قبل از یلدا است. شاید بتوان گفت اقبال به سفارش آنلاین غذا در آخر هفته ی یلدایی بیش تر شده است.
پی نوشت: داده های موجود از ترکیب داده های ترافیکی چند کسب و کار مختلف در چند دسته بندی متنوع است که به منظور تحلیل رفتار کاربران انجام شده است.

منبع: