عاشق وب: دبیر سندیکای صنعت مخابرات با بیان این که درآمدزایی اپراتورهای موبایل از بخش صوت سبب شده بسته های اینترنتی را زیرقیمت عرضه کنند، اظهار داشت: مسئولان معتقدند باوجود تورم هم باید قیمت های ارتباطی کم شود و برای این کار باید در پرداخت های مردم همچون قبض موبایل، صورت حساب اینترنت و تلفن ثابت، جابه جایی صورت گیرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، مدتی است اپراتورهای اینترنتی از وضعیت تعرفه اینترنت موبایل ناراضی هستند و معتقدند تعرفه بالای صوت در اپراتورهای موبایل حاشیه سود خوبی در این بخش بوجود آورده و به آن ها کمک می نماید که بخش دیتای موبایل را پوشش داده و با قیمت هایی پایین تر از قیمت منطقی اینترنت موبایل عرضه کنند. این مورد سبب شده بعضی از شرکت های FCP کم کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند.
بنابراین بخش خصوصی و هم چنین اپراتورهای عرضه دهنده خدمات اینترنتی و در صدر آن ها شرکت مخابرات ایران، از رگولاتوری درخواست اصلاح تعرفه را دارد تا با کاهش تعرفه ی صوت در اپراتورهای موبایلی، حاشیه سودی که معتقدند در این بخش تولید می شود، از بین رفته و تعرفه های اینترنتی در موبایل واقعی شود.
در این باره فرامرز رستگار با اشاره به اینکه ۴۵ اپراتور از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوز اپراتوری دارند، به ایسنا اظهار نمود: از این تعداد، فقط درآمد دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، برای توسعه سازگاری دارد و رایتل هم تا حدودی نزدیک به آن هاست که البته اندازه شبکه اش کوچک تر است. منهای این سه اپراتور، شرکت مخابرات ایران بعنوان بزرگ ترین اپراتور تلفن ثابت و اپراتورهای ثابت دیگری که سرویس اینترنت باسیم یا بدون سیم می دهند، وضعیت خوبی ندارند.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات با اشاره به مشکلات مخابرات بیان کرد: امروز درآمدهای شرکت مخابرات بعنوان بزرگ ترین شرکتی که تامین کننده ارتباط تمام اپراتورهاست و در تمام شبکه ها و استان های کشور شبکه دارد، با هزینه هایش سازگاری ندارد. نه تنها مخابرات ایران که زمانی بزرگ ترین بنگاه های اقتصادی کشور بود، فلج شده، بلکه شرکت هایی که تامین کننده تجهیزات و خدمات برای این شرکت هستند، هم دچار مشکل شدند چونکه امکان دارد محصول و خدمتی عرضه کنند، اما طلبشان وصول نشود. ازاین رو کار جدید هم نمی توانند شروع کنند.
او با اشاره به اینکه اگر بحث ضعف مدیریت باشد، برای چند اپراتور است نه اینکه همه شرکت ها دچار مشکل باشند، تصریح کرد: ریشه یابی مشکلات نشان داده است که بر مبنای تعرفه های موجود، درآمد و هزینه ی شرکت ها تطابق ندارد. شرکت مخابرات نشان داده است ۷۰ درصد از درآمدی که کسب می کند، حقوق و پرداختی به پرسنل است. نگه داری از شبکه مخابرات به لحاظ لوازم یدکی و خدمات فنی هم ۱۰ تا ۱۳ درصد هزینه می گیرد و تنها ۱۷ درصد می ماند. اما از این مقدار باقی مانده، چه مقدار می تواند سود شرکت باشد یا صرف توسعه شود؟
مشکل اصلی اپراتورها مالی است
رستگار افزود: تجهیزات شبکه هرچند سال یک بار باید به صورت کامل جایگزین شود. نسل شبکه مخابرات اکنون مرکز تلفن دیجیتالی است که زمانی فناوری جدیدی بود اما امروز باید از رده خارج شود و سوئیچ های آی پی و شبکه های نسل جدید جایش را بگیرد. اگر مهاجرت از نسل دیجیتالی به نسل آی پی انجام نشود، شرکت مخابرات دیگر از نظر فنی ارزش ندارد. ازاین رو باآنکه امکان دارد در ساختار مدیریتی و سازمانی مشکلی وجود داشته باشد که حل وفصل شود، اما اصل مبحث بحث مالی است.
وی با اشاره به اینکه تغییر تعرفه ها نباید این طور باشد که با افزایش تعرفه، به مردم بعنوان مصرف کننده فشار مالی بیاید، اظهار نمود: حتی در این دوره که قیمت خیلی از چیزها افزایش پیدا کرده، ما بعنوان فعالان در صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات، معتقدیم هنر این بخش این است که با تغییرات تکنولوژیکی و نگاه های جدید، نه تنها قیمت های ارتباطی نباید بالا برود، بلکه باید کم کم کاهش پیدا کند.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور افزود: بحث ما این است حالا که مردم پرداخت هایی را برای امور ارتباطی خود صرف می کنند و پرداخت قبض موبایل، صورت حساب اینترنت و تلفن ثابت را دارند، باید بدون افزایش این هزینه، در آن ها جابه جایی صورت بگیرد؛ چونکه درآمدی که سمت اپراتورهای موبایل می رود، به حق نیست و باید کمتر شود. درآمدزایی اپراتورهای موبایل از بخش صوت، هنگفت است و درنتیجه بسته های اینترنتی را با قیمت ارزان و زیرقیمت عرضه می کنند.
مردم برای مکالمه به استفاده از گوشی عادت کردند
رستگار با اشاره به اینکه اپراتورهایی که کارشان فقط ارائه سرویس اینترنت است، نمی توانند با اپراتورهای همراه رقابت کنند، اضافه کرد: همراه اول و ایرانسل با دقیقه ای ۴۰ تا ۶۰ تومان برای مکالمه، درآمد بالایی دارند و مردم هم عادت کردند که حتی اگر تلفن ثابت باشد، از موبایل استفاده کنند و مهم نیست چه نرخی داشته باشد. بدین ترتیب پول زیادی وارد اپراتور می گردد و محبوبیت خودش را با بسته های ارزان قیمت اینترنتی حفظ می نماید و با هیچ اپراتوری قابل رقابت نیست.
ایشان در ادامه توضیح داد: ما می گوییم سود اینترنت اپراتورهای موبایل هرچقدر می شود، آنرا برای اینترنت خرج کنند و سود صوت را هم برای صوت هزینه کنند. اگر این درآمدها عادلانه تقسیم شوند، در کار اپراتورهای دیگری که حیاتشان فقط برروی سرویس های ثابت است، تحول تولید می گردد و با فعال شدن این اپراتورها، شرکت خدمات فنی، مهندسی و فروشندگان هم فعال می شوند. اما اگر این اتفاق نیفتد، تمام اپراتورهای ثابت از بین می روند.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور با اشاره به اینکه تعرفه صوت در شبکه موبایل باید طوری کاهش پیدا کند که اپراتور موبایل بسته های ارزان اینترنت را با آن جبران نکند، اظهار داشت: این ساختار تعرفه مربوط به ۱۰ سال پیش است که قضیه کاملا متفاوت و اینگونه بود که شبکه، تجهیزات و سرویس های موبایل فناوری جدیدی بود و قیمت تمام شده و نرخ تعرفه موبایل هم وقتی برای اولین بار ارائه شد، نسبت به تلفن ثابت تا ۳۰ برابر بود، چونکه دریافت خط تلفن از شبکه ثابت ارزان و دریافت سیم کارت از موبایل گران بود.
هزینه سرمایه گذاری برای خط تلفن ثابت افزایش یافت
رستگار افزود: اما اکنون سرمایه گذاری برای یک خط ارتباطی شبکه ثابت، هشت برابر موبایل هزینه دارد. خرید مس و مجوز شهرداری و مواردی که جهت راه اندازی شبکه ثابت لازم است، گران شده اما تکنولوژی موبایل پیشرفت کرده و سرمایه گذاری به ازای هر خط کاهش یافته است و تعرفه ها اکنون معکوس عمل می کند. نرخ ها باید با مقایسه ی این اعداد، قیمت های تمام شده به اضافه ی سود، تعیین و با رعایت حقوق مصرف کننده اصلاح گردد.
وی با اشاره به اینکه دولت از مجموعه اپراتورهای کشور درصدی را بعنوان عوارض می گیرد، اظهار داشت: دولت در بحث ارتباطات حساب ویژه ای باز کرده و انتظار دارد عددی را از اپراتورها دریافت کند. بیشتر از ۹۰ درصد این عدد امروز از همراه اول و ایرانسل است و بقیه هم باآنکه سود آنچنانی ندارند اما باز هم این درصد را می پردازند. اینجا این نگرانی وجود دارد که اگر تعرفه ها تغییر کند، درآمد این دو اپراتور کاهش پیدا کرده و آن عدد محقق نشود. درصورتی که اگر این اصلاح تعرفه رخ دهد، لازم نیست تمام فشار عوارض متوجه این دو اپراتور باشد، بلکه می تواند بین سایر اپراتورها تقسیم شود و آن ها هم درصدهایشان را بدهند.
اینترنت باید در شبکه ثابت توزیع شود
رستگار با تاکید بر تولید تعادل بین اپراتورهای ثابت و موبایل افزود: ما باید اینترنت را در شبکه های ثابت توزیع نماییم و اصل تامین کنندگی هم همین است. شبکه ثابت و موبایل باید هم افزایی تولید کنند؛ به این معنا که وقتی در حال حرکت هستید، اپراتور موبایل سرویس می دهد اما وقتی به یک محل ثابت می رسید، از شبکه ثابت استفاده کنید و فشاری روی شبکه موبایل نباشد. چونکه پهنای باند موبایلی که در حال سکون هم از آن استفاده شود، در حال حرکت دچار مشکل می گردد.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور تصریح کرد: رگولاتوری برای تغییر تعرفه ها یک نگاه به دولت می کند که تفاوتش به لحاظ درآمدی چطور خواهد شد و یک نگاه هم به مردم بعنوان کاربر انتهایی دارد که مبادا تغییر ساختار، فشاری به آن ها وارد کند. هم اکنون مسئولان وزارتخانه به شدت معتقدند اگر قیمت همه چیز سه برابر شود اما هزینه ارتباطات نه تنها نباید گران شود، بلکه باید ارزان هم شود.
More Stories
مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران
رگولاتوری اعلام کرد؛ رشد تعداد مشترکین و ضریب نفوذ خدمات ارتباطی
گوگل به اجبار کروم را می فروشد