آذر ۴, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

قبض های نجومی تلفن از کجا می آیند؟

Rate this post

به گزارش عاشق وب بعضی از مشترکان در حالی قبض های نجومی تلفن دریافت می کنند که این قبض ها به علت تماس با شماره هایی از کشورهای خارجی است و در نتیجه برقراری تماس با آنها برایشان هزینه زیادی به دنبال داشته است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، در سالهای گذشته مشکلی با نام «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» برای اپراتورها به وجود آمده است که در آن مهاجم یک سری شماره های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه و از آنها به صورت رندوم به شماره های سراسر دنیا تماس هایی را برقرار و بلافاصله قطع می کند تا یک تماس از دست رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. شماره های پرمیوم شماره هایی هستند که جهت عرضه سرویس خاصی بوجود آمده اند و هزینه ی تماس با آنها بیش تر از حالت معمولی است.
تعداد زیادی از مشترکان تلفن عادت دارند بعد از هر تماس ناموفق، مبادرت به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به علت آن که این تماس ها از سرشماره های بین المللی برقرار می شود، بمحض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود. برای پیشگیری از این نوع کلاهبرداری لازم است درصورت مشاهده تماس ازدست رفته (missed call) به کدهای تماس در زمان تماس دقت کنید و در صورتیکه در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد دیگری شماره گیری شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنید.
درحالی که در سالهای گذشته، این نوع کلاهبرداری مرسوم شده و در برهه های مختلف زمانی کاربران را گرفتار مشکل می کند، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات که قبل از حضور در مسند وزارت، در شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به کار بود، در کانال تلگرامی به این مورد پرداخت و نوشته است: سال ۱۳۹۵ که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت شدم، در همان ماه اول با یک صورتحساب بسیار کلان از جانب یک شرکت از کشورهای همسایه مواجه شدم. مطابق آن صورتحساب، باید حدود ۲/۵ میلیون دلار بابت مکالمات بین الملل به آن شرکت پرداخت می کردیم.
وی در ادامه توضیح داد: از بخش فناوری خواستم تا ریز تماسهای صادره ی ایران به آن کشور را تهیه و برایم بفرستد، فهرست اکسل که رسید، آغاز به تحلیل کردم، ۹۵ درصد کل تماس ها، تنها با حداکثر ۲۰ شماره تلفن گرفته شده بود؛ آن هم به مدت های طولانی. حدودا مبدا همه ی تماس ها هم از تلفن های خانگی ایران بود. مبحث را در جلسه به کارشناسان توضیح دادم و آنها پاسخ دادند این تماس ها مشهور به TV Show هستند. کانال های ماهواره ای مردم را به تماس با خود تشویق می کنند و این تماس ها که عموما گران هم هستند، از جانب مشترک برقرار می شود.
همینطور در حالیکه بعضی از مشترکان برقراری چنین تماسی را تکذیب می کنند، آذری جهرمی دراین خصوص توضیح داد: با پیگیری مداوم، بالاخره در بعضی مراکز مخابراتی، دستگاههای پیدا کردیم که به صورت غیر مجاز نصب شده بود و با جعل شماره مردم و تماس با این شماره تلفن های گران قیمت، مبالغ زیادی را به جیب سوداگران می ریختند و از جیب مردم دزدی می کردند. سود هم به جیب یک شبکه ی مافیایی می رفت. یک محاسبه سرانگشتی نشان داد که در تنها در آن سال مبلغی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری شده بود.
او تصریح کرد: اول که سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواست که آن تماس ها را از صورتحساب های صادره ی مردم حذف شود، سپس دستور دادم صورتحساب شرکت خارجی هم پرداخت نشود و پیگیری حقوقی آغاز شود؛ دست آخر هم یک سیستم مقابله با کلاهبرداری (Fraud Management System) در شرکت زیرساخت نصب گردید. دو سال و اندی قبل، در جهت پیگیری سیاست رفع انحصارها، با مصوبه ی کمیسیون تنظیم مقررات، انتقال مکالمات بین الملل از انحصار شرکت زیرساخت خارج و به اپراتورهای ایرانی سپرده شد. حالا خود اپراتورها باید از این نوع کلاهبرداری ها جلوگیری نمایند.
آذری جهرمی ضمن اشاره به اعتراض کاربران نسبت به دریافت قبض های نجومی بیان نمود: چندی است در اینستاگرام، پیام های زیادی از مردم دریافت می کنم که از دریافت قبض های نجومی شاکی هستند. سوال در مورد تماسهای از دست رفته(Missed Call) از کشورهای خارجی (به ویژه آفریقایی) که هزینه تماس با آنها گران است هم در توئیتر زیاد شده است. ترکیب این دو اتفاق، به من اخطار می دهد که احیانا پای یک کلاهبرداری حساب شده در بین است. بخش مهمی از کشف این گونه دزدیها، این است که شهروندان نسبت به قبض های نجومی غیرعادی خود بی تفاوت نباشند و حتما شکایتشان را از راه سامانه ی ۱۹۵ ثبت کنند.